Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanoma verbetert operationele winst in Nederland door kostenbeheersing

Het inmiddels verkochte SBS had een lagere advertentieomzet.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit de resultaten over het tweede kwartaal die Sanoma Group vanochtend bekendmaakte.

In Nederland en België (door Sanoma samengevoegd tot één) verbeterde de winstgevendheid in print en online. Dat was met name een gevolg van kostenbeheersing en 'het stroomlijnen van interne processen'. De operationele winst steeg met 15 procent in het tweede kwartaal, zonder het verkochte SBS, en ging naar 24,6 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 21,4 miljoen. 

related partner content for mobile comes here

Lagere tv-omzet


SBS kende een lagere advertentieomzet, wat een licht lagere omzet voor de tv-tak betekende. Aangepast op de verkoop van SBS daalde de omzet met 1,2 procent. 

Vorige week werd de begin april aangekondigde verkoop van SBS aan Talpa en de overname van Veronica Uitgeverij definitief gesloten. Talpa en Sanoma kwamen tevens overeen dat Sanoma CEO Peter de Mönnink zijn rol als CEO van SBS nog in elk geval nog tot het einde van het jaar voortzet om de commerciële transitie te begeleiden tussen Talpa, SBS en Sanoma. Wat daarna de plannen van Sanoma in Nederland zijn, is nog onbekend. Door het afstoten van SBS wil Sanoma de kosten aanpassen aan een kleinere organisatie. Dat betekende vorige maand nog een reductie van 30 fte.

Peter de Mönnink zijn rol als CEO van SBS nog in elk geval nog tot het einde van het jaar voortzet om de commerciële transitie te begeleiden tussen Talpa, SBS en Sanoma. Wat daarna de plannen van Sanoma in Nederland zijn, is nog onbekend. Door het afstoten van SBS wil Sanoma de kosten aanpassen aan een kleinere organisatie. Dat betekende vorige maand nog een reductie van 30 fte.

vorige maand nog een reductie van 30 fte.

nog een reductie van 30 fte.

De Mönnink licht toe: ’Zoals verwacht zijn we qua omzet redelijk stabiel gebleven in het tweede kwartaal en hebben we binnen print en online een goede winstverbetering gerealiseerd. Wij spelen continu in op de uitdagingen in de markt en de aanhoudende, veranderende mediaconsumptie van de consument.‘

Resultaten moederbedrijf Sanoma


De operationele winst van Sanoma Group bleef stabiel op 78,8 miljoen euro (was 78,6 miljoen) aangepast voor de verkoop van SBS. Over het eerste halfjaar steeg de operationele winst met 13 procent (aangepast op verkoop SBS) naar 95,5 miljoen (was 84,9 miljoen). Aan deze stijging droegen Finland, Nederland en België bij.

De operationele winst van Sanoma Group bleef stabiel op 78,8 miljoen euro (was 78,6 miljoen) aangepast voor de verkoop van SBS. Over het eerste halfjaar steeg de operationele winst met 13 procent (aangepast op verkoop SBS) naar 95,5 miljoen (was 84,9 miljoen). Aan deze stijging droegen Finland, Nederland en België bij.

De verwachtingen voor de resultaten van 2017 zijn ongewijzigd ondanks de iets tegenvallende ontwikkelingen op de advertentiemarkt in Finland. Sanoma verwacht dat de netto omzet van Sanoma Group, aangepast voor structurele veranderingen, inclusief de verkoop van SBS, stabiel is en de operationele EBIT-marge hoger zal zijn dan 10 procent.
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in