Overslaan en naar de inhoud gaan

Collega's worden van het intranet niet warm of koud, interactie doorbreekt de ‘immuniteit’

Medewerkers hebben minder met ‘passieve’ informatie, ‘actieve’ communicatiemomenten werken beter.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Herken je dat? Dat medewerkers steeds minder interesse tonen in intranet? Maar wel graag in gesprek gaan met elkaar en met leidinggevenden tijdens interactieve bijeenkomsten? Het is één van de trends die zichtbaar wordt in het Trendonderzoek Interne Communicatie 2017. 

related partner content for mobile comes here

Iedere twee jaar voeren Involve en Vakblad Communicatie het Trendonderzoek IC uit. Ruim 266 vakgenoten uit zowel Nederland als België hebben aan deze vierde editie van het  IC Trendonderzoek deelgenomen. In onderstaande figuur is te zien hoe de voorkeur voor interactie in plaats van middelen zich ontwikkelt door de jaren heen. 

 
 

Opvallend is dat het intranet volledig van zijn plek is afgestoten en zelfs terecht is gekomen in de ‘minst effectieve middelen’ in 2017.

Over het mededelingenbord is de IC-professional al sinds 2013 en over het personeelsblad sinds 2015 wat minder positief. 

De algemene trend die we hier zien is dat medewerkers minder worden geraakt door ‘passieve’ informatie en meer door ‘actieve’ communicatiemomenten. 

Informatie-immuun
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat mensen steeds meer informatie ontvangen via een hoeveelheid van kanalen. 

Door deze overload raken zij als het ware ‘informatie-immuun’. Interactie doorbreekt deze immuniteit doordat mensen zelf ervaren, samenwerken, hun creativiteit gebruiken en oplossingen aandragen.

De vraag is nu: herken je deze trend? En hoe speel je er als communicatieprofessional op in. Op welke momenten zet je interactieve bijeenkomst in en welke momenten niet? En doe je dit zelf of betrek je collega’s van bijvoorbeeld HRM? Stuur een mail naar info@involve.eu en in een volgend artikel delen we graag de ervaringen van collega’s.

Meer weten? 
Benieuwd naar de uitkomsten van het hele Trendonderzoek IC 2017? Een uitgebreidere analyse van de uitkomsten (inclusief de verdiepende interviews) vind je in het septembernummer van Communicatie Magazine, evenals meer informatie over trends door de jaren heen. In de tussentijd vind je de komende tijd nog twee onderdelen van het onderzoek op communicatieonline.nl.  

Beeld: alphaspirit / 123RF Stockfoto

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in