Overslaan en naar de inhoud gaan

5 trends voor social media in 2011

Matt Rhodes van FreshNetworks zet vijf trends voor social media op een rij. Trends, die marketeers zeker in de gaten moeten houden –…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Budgetten voor social-mediamarketing zullen stijgen
Volgens Rhodes laat onderzoek zien dat de budgetten voor social-mediamarketing niet alleen stijgen, maar dat steeds meer merken prioriteit geven aan social media boven andere media. De reden is waarschijnlijk dat de uitgaven hiervoor niet langer een eenmalige uitzondering zijn of een experiment, maar een vaste uitgave worden. Een andere reden kan zijn dat meer ondernemingen inzien dat social media belangrijk zijn. Het is dus belangrijk dat merken social media strategisch inzetten, en dat het niet slechts is voorbehouden aan een functie of team. Een merk dat social media slecht als pr-tool gebruikt, mist de boot.

related partner content for mobile comes here

2. Location-based marketing is meer dan vouchers
Als 2010 het jaar was waarin tools voor location-based marketing werden ontwikkeld en steeds meer consumenten gebruik maakten van location-based services, wordt 2011 het jaar waarin meer merken het gaan gebruiken, op een relevante, waardetoevoegende en innovatieve manier.

Er zijn twee manieren voor innovatie: 1. oude dingen op een nieuwe manier doen en 2. nieuwe dingen doen. Location-based services zijn zeker geschikt om vouchers en kortingsbonnen te distribueren, maar er kan zoveel meer. De trend voor 2011 hier is dat het wordt gebruikt om te experimenteren. Nieuwe kansen voor marketing: we weten nu waar mensen zijn.

3. De opkomst en opkomst van de social graph
’ wordt door merken nog niet effectief gebruikt. Er is wel enige innovatie te zien, zoals het gebruik van gegevens van Facebook op Amazon om gebruikers te laten weten wanneer de verjaardag van hun vrienden is, en welke boeken ze mogelijk leuk zullen vinden, gebaseerd op hun Facebook-profiel. Maar het gebeurt nog niet zo vaak.

De kans ligt ‘m volgens Rhodes in de sociale elementen naar een bestaande website te brengen. Zo kan een merk de beste en meest nuttige informatie van Facebook naar de eigen website krijgen. Op deze manier hoeft de eigen website niet met Facebook te ‘binden’. Met social graph kun je consumenten met dezelfde data offsite en onsite bereiken.

4. De waarde van social media wordt belangrijk
Nu merken meer uitgeven aan social, wordt het steeds belangrijker de ROI te bepalen. Er zal niet alleen worden gemeten wat gemeten kan worden (zoals volgers op Twitter, bezoek) en waar de waarde hiervan is, maar belangrijk wordt: wat is het voordeel dat door het gebruik van social media wordt gerealiseerd. Bijvoorbeeld: verminderen social media het aantal belletjes naar de callcenters? Of besteden consumenten meer bij jou omdat je online aanwezig bent, of is het resultaat in directe sales te zien, wat een gevolg is van je social media activiteiten.

5. Social media draaien niet alleen om marketing
Social media zijn natuurlijk altijd meer dan marketing geweest. Het draait ook om communicatie, pr, klantenservice, insights, ontwikkeling van nieuwe producten. Veel onderdelen van een merk kunnen profijt hebben van het feit dat het merk actief is in social media. En de meeste waarde die gegenereerd kan worden, hoeft niet per se in marketing te zijn. In 2010 zagen we al een meer discussie over ‘social business’, social als het gaat om de verandering van processen, producten en diensten die waarde toevoegt aan het merk en de consument. In 2011 zal het meer gaan over social business en minder over social-mediamarketing.

(bron: Freshnetworks)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in