Overslaan en naar de inhoud gaan

Andere Tijden: de eerste commerciële schaatsploeg

Rintje Ritsma ontketende in 1995 een revolutie met zijn commerciële Sanex-schaatsploeg. Andere Tijden blikt terug.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De VPRO en de NOS maken op de eerste drie zondagen van 2011 een ‘een-tweetje’ met een wintertrilogie van Andere Tijden Sport. In deze afleveringen staan drie historische schaatsverhalen met kleurrijke hoofdpersonen centraal: ‘Rintjes revolutie: hoe badschuim de schaatswereld veranderde’ (2 januari), ‘Hilbert van der Duim: meer dan een clown’ (9 januari) en ‘Henk van der Grift: de vader van Ard en Keessie’ (16 januari).

related partner content for mobile comes here

De eerste aflevering gaat over Rintje Ritsma, die in 1995 een revolutie in de schaatswereld ontketende met de oprichting van een Nederlandse commerciële schaatsploeg. 21 september 1995 markeert het breekpunt in de schaatssport. Rintje Ritsma presenteert op die dag zijn nieuwe, commerciële Sanex-ploeg. Ritsma was de regels van de KNSB zat en ook het salaris van vijfenveertigduizend gulden konden ze houden. Sanex wilde zich meer als mannenmerk profileren en vond Ritsma daar uitermate geschikt voor. De KNSB liet het er niet bij zitten en vocht een keiharde strijd tegen Ritsma. Rechtszaken, hoger beroep en ruzies over de commerciële stap van Ritsma beheersen dat seizoen.

De drie afleveringen van NOS | VPRO Andere Tijden Sport zijn op zondagavond om 22.15 uur te zien op Nederland 1. Hieronder alvast een voorproefje van Rintjes revolutie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in