Twee derde Nederlanders vindt het gebrek aan inleverpunten voor statiegeldflesjes en blikjes een probleem.
Zullen wettelijke inzamelingsdoelen van statiegeldflesjes gehaald worden zonder verplichting, dat is de vraag.
Volgens De Bruyne liften de beste gedragsinterventies mee op bestaand gedrag. Het statiegeldbeleid is hier duidelijk geen voorbeeld van.
Heineken heeft mogelijk de wet overtreden door nog niet-statiegeldblikjes op de markt te brengen toen dat niet meer mocht.
Afgelopen jaar werd statiegeld op kleine plastic flesjes ingevoerd. Hoe krijg je die boodschap snel tussen de oren bij een brede doelgroep?
Onder aanvoering van Afvalfonds Verpakkingen stuurden de supermarkten aan op inname bij 'circular hubs', maar kregen daarbij veel tegenwind.
NGO's hebben er tientallen jaren voor gevochten, maar statiegeld op blikjes komt er. Wel nog even wachten tot december 2022.
Coca-Cola geeft het startschot voor een nieuwe Europese purpose-campagne. Marketingman Walter Susini weet dat de consument wantrouwig is.
De initiatieven van de verpakkende industrie leveren te weinig op, staatssecretaris Stientje van Veldhoven dreigt eerder in te grijpen.