De discussie over de positie van vrouwen in de Nederlandse reclame begint al langzaam weer uit te doven. De nieuwigheid is eraf, zoal die er al ooit geweest is…. Maar daarmee is het probleem nog niet weg.
Hoe anders gaat het in Amerika. Daar is wel degelijk vooruitgang geboekt met het probleem van de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de reclame. Bureaus op Madison Avenue hebben inmiddels net zoveel mannen als vrouwen op account werken.
In media en strategie werken zelfs meer vrouwen dan mannen. En ook aan de top komen steeds meer vrouwen. Alleen creatie blijft een punt van zorg.
Waarom gaat dit proces zo snel op Madison Avenue? Het antwoord is een beetje ontluisterend, want het zijn niet de bureaus zelf die de verandering in gang zetten. Het zijn de klanten die het proces aan het versnellen zijn, die verandering afdwingen.
De vrouwen die aan adverteerderszijde werken, hebben duidelijk laten blijken niet langer gecharmeerd te zijn van bureaus die louter mannen op hun dak sturen. Maar ook de mannen helpen mee. Antonio Lucio, de CMO van Hewlett Packard, stuurde eind augustus een brief naar alle communicatiebureaus waar HP mee werkt.
'Earlier this month I spoke with you' –zo begint zijn brief - 'the CEOs of all of HP’s advertising and marketing agency partners to ask that we all join in making an important commitment to radically improve the percentage of women and people of color in leadership roles in our organizations. I’m delighted that without exception you gave your enthusiastic support for this pledge.´
Lucio liet zien haast te willen maken met de nieuwe plannen: 'My expectation is that in the next 30 days, you will deliver formal plans – and within 12 months make good on those plans.'
Hij geeft aan dat dit voor hem niet alleen een ethische kwestie is, maar dat het werk er volgens hem gewoon beter van wordt. Het is een 'significant business imperative', aldus Lucio.
In een reactie hierop liet BBDO Worldwide President en CEO Andrew Robertson weten dat BBDO op korte termijn het aantal vrouwen op leidende creatieve posities wil verdubbelen. Kijk hier naar wat hij daar over te zeggen heeft.
Vrijwel tegelijkertijd schreef voedingsgigant General Mills een pitch uit. Wil je als bureau hieraan mee doen, dan moet je creatieve vloer bestaan uit minimaal 50 procent vrouwen en 20 procent minderheden.
Zo zetten klanten dus de noodzakelijke aanpassingen in het personeelsbestand in gang. Als de bureaus het niet vrijwillig doen, dan maar op deze manier, hebben zij gedacht.
Dat wil niet zeggen dat in Amerika alle problemen met het personeelsbestand zijn opgelost. Zo zijn Afro-Amerikanen nog steeds ondervertegenwoordigd, en zij die wel bij een reclamebureau werken, krijgen minder betaald dan hun witte collega's. Hun kansen om in een leidende rol te komen zijn nog niet half zo groot als die van hun blanke broeders en zusters.
En over de kansen van de Amerikaanse reclamemens van boven de veertig, ga ik hier al helemaal niet beginnen…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!