[Door Lars Walder, BijlPR] Woordvoering wordt steeds makkelijker; als het niet klopt wat er over je gezegd wordt, maak je er gewoon fake news van. Lekker makkelijk.
Deze gedachte komt de laatste tijd steeds vaker bij me op wanneer ik organisaties zie worstelen met hun (crisis)communicatie. Gewoon alles glashard ontkennen en als onzin bestempelen. Je komt er verbazingwekkend vaak mee weg.
Trump in ieder geval wel, dat is duidelijk. Hij is inmiddels zelf het vleesgeworden fake news geworden. Maar goed, de trend is wel ingezet.
In hoeverre valt deze lijn verder door te trekken naar het communicatievak? Hard roepen, hard ontkennen en hard terugslaan. Als de president van de VS er mee wegkomt, dan zou je toch ook als bedrijf een graantje kunnen meepikken? Het voegt een nieuwe strategie toe die we als communicatieprofessionals kunnen gebruiken in tijden van issues of crisis.
Rug recht
Je kunt er lacherig om doen, maar ik vrees toch echt dat we binnen afzienbare tijd de vraag krijgen van een klant die in een crisis zit of we “niet glashard alles kunnen ontkennen”. Daar sta je dan als communicatie expert die al jarenlang transparantie en openheid propageert. Hou dan je rug nog maar eens recht. Je hebt immers geleerd dat wat krom is, niet kan worden recht gepraat. En is, net als bij een kind dat uit de snoeptrommel heeft gegrabbeld, verzwijgen ook liegen? Zeg het maar. Wie ervaring heeft met crisiscommunicatie weet dat die discussie soms lastig is.
Strategie
‘Ons’ imago van enigszins gladde jongens en meisjes helpt daar ook niet bij. Zo werkten wij een tijd geleden voor een buitenlands bedrijf dat liever niet had dat we de term ‘communicatiestrategie’ gebruikten. Bij navraag bleken juristen bang dat het woord ‘strategie’ in een rechtbank zou kunnen worden uitgelegd als het bewust verdraaien van zaken. Zo paranoia zijn sommige organisaties inmiddels dus geworden.
Handigheidje
Natuurlijk ken ik ze ook wel, de slimmigheidjes die helpen in crisiscommunicatie. Handigheidjes die door sommigen zullen worden uitgelegd als trucs. Ze zijn er denk ik op elk gebied, of je nou autoverkoper bent, winkelier of journalist. Het zijn praktijkdingen die je niet leert op een opleiding of van communicatieprofessor Van Riel. Net zomin als dat het gebruik van fake news op school zal worden geleerd. Toch hebben we er mee te maken.
Fake news verandert het medialandschap. Dat betekent werk aan de winkel voor de journalistiek én wat mij betreft ook voor de communicatieprofessional. Zelf vaar ik daarbij vooral op mijn eigen morele kompas.
Lars Walder is communicatieadviseur en directielid bij BijlPR
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!