Barbera Wolfensberger volgt Victor van der Chijs op, die zijn functie per oktober neerlegde nadat hij tot voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Twente was benoemd.
Zij werd benaderd na raadpleging van verschillende mensen in de markt en leden van de Dutch Creative Council.
Wolfensberger, sinds 2009 ceo van FHV BBDO en Proximity Amsterdam, maakte er in recente interviews geen geheim van dat zij zich graag voor de publieke sector zou willen inzetten, iets doen wat er ‘toe doet’ in maatschappelijk, politiek of cultureel opzicht, en is blij en trots op haar benoeming.
‘Dit is denk ik heel goed nieuws voor de reclamewereld, die niet eerder zo rechtstreeks vertegenwoordigd werd op dit niveau,’ zegt ze.
‘De creatieve industrie kan een enorme versnelling teweeg brengen, juist op het snijvlak van creativiteit en technologie. Ik wil optreden als verbinder tussen bedrijven van zowel binnen als buiten de creatieve industrie, want juist daar is onze innovatiewaarde het grootst.’
Wolfensberger is benoemd per 1 januari. Dan wil ze zich eerst goed informeren voordat ze inhoudelijk meer naar buiten treedt.
Binnen de topsector Creatieve Industrie is de afgelopen twee jaar al veel gerealiseerd onder leiding van Van der Chijs.
Zo is CLICKNL gevormd, het Topconsortium voor Kennis & Innovatie.
En in mei vorig jaar werd een onafhankelijke strategische adviesraad opgericht: de Dutch Creative Council.
Het voorzitterschap daarvan droeg Van der Chijs over aan Jeroen van Erp, mede-oprichter en creatief directeur van multidisciplinaire ontwerpbureau Fabrique.
Via het topsectorenbeleid verbetert de overheid samen met bedrijven en de wetenschap de randvoorwaarden voor kennisontwikkeling, innovatie, export, financiering en human capital.
Het kabinet heeft daartoe binnen de Nederlandse economie negen topsectoren centraal gesteld waarop het internationaal wil uitblinken.
De creatieve industrie is er daar één van.
De zogenoemde topteams met ondernemers, wetenschappers en de overheid adviseren het kabinet.
De creatieve industrie is een van de snelst groeiende sectoren van de Nederlandse economie en is in 2011 door de overheid benoemd tot topsector.
De sector wordt is een aanjager van innovatie in andere sectoren en levert creatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen op gebieden als zorg, veiligheid en energie.
De Nederlandse creatieve industrie behoort tot de top tien van de wereld dankzij internationaal opererende bedrijven als Endemol, OMA, Spil Games, G-Star en Droog Design.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!