Tekst: Shelly van Winden*
Waar de vakantie voor de één al maanden van te voren start met het minutieus uitstippelen van de reis, propt de ander op het laatste moment wat spullen in een tas en springt in het vliegtuig. Eén ding hebben ze gemeen, niemand wil in lange rijen staan of te veel betalen voor een attractie. KLM heeft daar nu een oplossing voor. Ze bieden klanten wereldwijd rondleidingen en activiteiten van GetYourGuide. Direct via de KLM-kanalen meer dan 30.000 rondleidingen en activiteiten boeken op ruim 2.500 bestemmingen wereldwijd, met de laagste prijsgarantie.
Slimme zet
GetYourGuide bestaat al tijdje maar heeft nog geen grote naam opgebouwd in Nederland. De combinatie met KLM lijkt dan ook een slimme zet. De bekendheid wordt er in ieder geval mee vergroot. Het betrouwbare imago van KLM speelt daarbij een rol. En het feit de dienst een doelgroep aanspreekt die het wel prettig vindt dat er zaken voor hen geregeld worden, helpt ook.
Het gemak is dan ook hét grote pluspunt van deze samenwerking. Ruim een kwart van de vliegtuigreizigers ziet zichzelf hier wel gebruik van maken, vaak vanwege het gemak. Ook de belofte van het omzeilen van lange rijen wordt geloofd en is een duidelijke pre. Vooral onder reizigers die toch al met KLM reizen is de gebruiksintentie positief (31 procent).
Maar toch…
Niet iedere reiziger heeft behoefte aan de service. Een deel van de reizigers gaat met het vliegtuig voor zaken of voor familiebezoek en heeft weinig interesse in het gebruik van GetYourGuide. Voor de ware avonturiers is het van te voren vast leggen juist een minpunt. Zij willen dit lekker zelf regelen. De dienst is ook niet direct uniek. Zelfs zonder KLM kun je tenslotte ook bij GetYourGuide boeken. Prijs en flexibiliteit zijn nog zaken waar twijfel over bestaat.
De extra service die KLM met GetYourGuide klanten biedt wordt vooral door de huidige klanten gewaardeerd. Belangrijk is dat KLM en GetYourGuide focussen op het type klant, de gemaksreiziger, dat open staat voor deze service. De voordelen voor andere type reizigers komen onvoldoende naar voren. Als KLM deze beter weet te communiceren, boekt de zakenreiziger straks wellicht ook een huurauto. Of wil de avontuurlijk wereldreizigers toch best vooruit boeken als dat flexibel valt aan te passen.
*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)