Premium

'Wij zien mobile niet als een apart kanaal'

9 vragen aan Jan Dirkzwager van S&D Interactive Media. Over de overname van de Seo-activiteiten van Ematters en ontwikkelingen in zoekmachinemarketing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1)      Hoe belangrijk is de overname van de Seo-activiteiten van Ematters voor SIDM?
&;
De overname is een prachtige stap in de verbreding van onze Seo-activiteiten. Mede door de komst van een aantal landelijke en internationale opdrachtgevers als Manutan kunnen wij onze marktpositie op het gebied van online vindbaarheid verder uitbreiden. Daarnaast heeft Ematters bij de overname bedongen dat wij één van haar Seo-specialisten zouden overnemen. Toevallig waren wij op zoek naar versterking van het team, dus dat is een prettige bijkomstigheid: ervaren seo&;ers zijn dun gezaaid.&;

2)      Manutan wordt expliciet genoemd als belangrijke internationale klant. Hoe belangrijk is een internationale ....
&;
Manutan is een sterk merk en absoluut een prachtige toevoeging aan ons portfolio. Nederland loopt binnen deze Franse organisatie voorop met de uitrol van Seo. Er moet nog veel gebeuren en wij leveren daar een structurele bijdrage aan.&;

3)      Ik heb begrepen dat de overname geen transactie is, in die zin dat er geen overnamesom is betaald. Kun je hier iets op toelichten?
&;
Over bedragen die met de overname zijn gemoeid, kan ik helaas niets melden. Wat ik wel kan vertellen, is dat voor Ematters de zorg voor haar medewerkers heel belangrijk was en dat sloot perfect aan op onze wens naar uitbreiding. De deal was voor beide partijen voordelig, ook financieel.&;

4)      Zoekmachine marketing beweegt zich sterk in de richting van schaalvergroting. Wat zijn de onderliggende krachten en zie jij nog toekomst voor kleine specialisten?
&;
Aan de ene kant zien we inderdaad een beweging naar schaalvergroting, met de door Iprospect als typerend voorbeeld. Aan de andere kant merken we dat een deel van de markt nog steeds niet op een inhoudelijk hoog en betaalbaar niveau wordt bediend. Het is voor ons dan ook extreem belangrijk om voorop te blijven lopen wat betreft kennis, productdiversificatie, efficiency en ontwikkeling van tooling waarmee we onze concurrentiekracht kunnen behouden en uitbouwen. Omdat de toetredingsdrempel voor nieuwe bureaus laag is, zien we er nog steeds bij komen. Als die nieuwe partijen, zoals SIDM, ieder jaar met dubbele cijfers groeien, hebben ze zeker een toekomst. In deze sector heb je die financiële gezonde basis en groei nodig. De inhaalslag voor nieuwe toetreders wordt steeds moeilijker.&;

5)      Mobiele vindbaarheid van bedrijven wordt steeds belangrijker. Zien jullie dit ook terug in de vraag vanuit opdrachtgevers?
&;
Veel van onze opdrachtgevers zitten op performance KPI&;s en conversie via mobile devices. Mede door het dalende desktop searchvolume ten faveure van mobile is het voor Google uiteraard een belangrijk speerpunt. Wij zien mobile niet als een apart kanaal. Het is enkel een device. Vanzelfsprekend adviseren wij onze opdrachtgevers over het optimaal benutten van (mobiele) vindbaarheid en discussiëren we met hen over de bijdrage van mobile aan het resultaat, in termen van leads, sales, bereik, impact. Misschien krijgen wij er om die reden weinig vragen over.&;

6)      Wat zijn de meest effectieve middelen om mobiele vindbaarheid te verbeteren?
&;
Dat is sterk afhankelijk van de KPI’s van de opdrachtgever. Maar als we praten over performance doelstellingen voor bijvoorbeeld e-commerce organisaties, zouden we het volgende adviseren:

-een goede responsive website, geoptimaliseerd voor (mobile) SEO;
-
correct inrichten van webanalytics om maximaal inzage te krijgen in de bijdragen van mobile aan de bedrijfsdoelstelling/KPI, inclusief apps, kassasystemen en crm;
-h
et adviseren van een aantal website verbeteringen die de mobile conversie bevorderen. Bijvoorbeeld door in het bestelproces de mogelijkheid te bieden om een bestelling/betaling later gemakkelijk te voltooien. Meestal door een linkje naar jezelf te laten e-mailen en iteraard voorzien van analytics tracking ten behoeve van resultaat inzage;
-a
parte AdWords campagne(s) op mobile devices.

Daarna is het kwestie van data-analyse en testen, testen en nog eens testen. We bouwen daarbij de interne kennis en benchmarks op door learnings uit het runnen van een aantal eigen webshops te gebruiken.&;

7)      Google geeft steeds meer ruimte aan (betaalde) Sea. Is het nog wel mogelijk voor adverteerders om met Seo in beeld te komen?
&;
Organisch zoekverkeer (Seo) heeft nog steeds het grootste potentieel omdat daar het grootste trafficvolume zit. De verhouding is wel verschoven in het voordeel van Sea. Voor onze diensten maakt dat geen verschil, omdat we altijd al adviseren om zowel Sea als Seo in te zetten. De verschuiving is niet groot genoeg om dat te veranderen. Met name door de opkomst van Google Shopping is er een belangrijk kanaal bij gekomen. Vooralsnog is Google Shopping er alleen voor e-commerce, maar het lijkt er sterk op dat een variant voor fysieke producten uitgerold gaat worden in de nabije toekomst.&;

8)      Wat is het effect op het tarief van populaire zoekwoorden. Anders gezegd: stijgen die sterk en wat is daarvan het effect?
&;
De concurrentie op Adwords neemt toe en de prijs die adverteerders bereid zijn te betalen, stijgt. Er is nog genoeg ruimte, maar een quick & dirty AdWords-campagne is niet meer genoeg. Wat je daarnaast nodig hebt, is hoog-kwalitatieve Sea, inzet van meer kanalen - waaronder Shopping, comparison shopping engines, Seo, marktplaatsen, feedmarketing, advanced webanalytics en reporting, website conversie optimalisatie en testing.&;

9)      SIDM ondersteunt ook bij adverteren op vergelijkingssites. Beslist besloot onlangs alleen nog geld te vragen voor gerealiseerde verkoop, wat onder groter webwinkels op stuitte. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
&;
Alles draait om de KPI van een opdrachtgever. Het afrekenmodel van Beslist maakt in de praktijk niet uit, zolang het maar biddable is. Stel dat een e-commerce opdrachtgever (webshop) bereid is 20% van haar gerealiseerde omzet te besteden aan advertising. Als een bieding van €10 per sale of €0,20 per click resulteert in kosten boven de 20%, dan moet de cpa of cpc naar beneden worden bijgesteld. Het gaat om kosten versus baten en het bijsturen daarvan, ongeacht afrekenmodel. De recente discussie rondom Beslist draait vooral om de meting. Beslist wil met haar meetpixel álle bestellingen meten en daar zijn we op z&;n zachtst gezegd verbaasd over. Wij zullen onze opdrachtgevers dus uitleg en advies geven, zodat zij zelf een gefundeerde keuze kunnen maken. Het blijft echter een afweging, want in de praktijk blijkt Beslist prima resultaten te kunnen realiseren.

&;Sommige producten scoren beter dan andere en daar willen we biedingen op kunnen sturen. Standaard meten we de resultaten op productniveau en van daar uit managen we de productfeeds om minder presterende producten te filteren. Daarmee bieden we een meerwaarde in onze feedmarketing dienstverlening, maar het is wel omslachtig. Waar wij op wachten bij Beslist is de mogelijkheid om op productniveau biedingen te kunnen instellen. Nu kan dat alleen op categorie.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie