Mega-trends of structuren
Mega-trends vormen het laagste, meest basale niveau. Dit zijn veranderingen die je lang van tevoren ziet aankomen en die zich relatief makkelijk laten voorspellen. Voorbeelden van mega-trends zijn: vergrijzing, opraken van fossiele brandstoffen, digitalisering en automatisering.
Het zijn ontwikkelingen waar je al vrij vroeg rekening mee kan houden. Er zijn ook weinig dingen die hier impact op hebben, zodat deze ontwikkeling een totaal andere kant opgaat. Vergrijzing bijvoorbeeld, kan alleen worden tegengaan door een enorme babyboom. Zodat er niet alleen steeds meer ouderen komen, maar aan de andere kant ook kinderen geboren worden. Alleen is dat is niet zo’n waarschijnlijke ontwikkeling.
Mega-trends zijn belangrijk om in de gaten te houden. Want het heeft een grote impact op wat jij als bedrijf doet. Maar omdat ze een vrij lange aanloop hebben, heb je vrij lang de tijd om erop te anticiperen. Daarnaast kennen we ze vaak wel, we zien ze, weten dat ze er zijn, het zijn geen verrassingen.
Trends
Bovenop de mega-trends heb je trends. Deze zijn iets minder robuust. Deze ontwikkelingen gaan makkelijker meerdere kanten op. Het is een subgroep in een samenleving die een trend vormgeeft, die begint, breder uitdijt en waar meer mensen op aanhaken. Elektrische auto’s zijn zo’n trend.
Enerzijds zie je in de mega-structuur het opraken van fossiele brandstoffen. En ook het toenemen van luchtvervuiling. Een van de antwoorden is elektrische auto’s. Deze trend is een antwoord op een mega-trend. Maar het is niet de enige, en wellicht ook niet de ultieme oplossing.
Een trend kan eindig zijn, daarom is het geen mega-trend. Stel, dat we er toch achter komen dat waterstof 10x beter is, of we een andere vorm van vervoer krijgen, dan is deze trend weg.
Signalen
Bovenop trends, heb je op microniveau, de signalen. Signalen noemen we ook wel ‘early warnings’ van veranderingen. Het zijn kleine veranderingen op een persoonlijk, klein niveau, anders dan we hebben gezien. Meestal kun je ze herkennen als dingen die je verwonderen of verrassen. ‘Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Waarom gebeurt dat ineens?’
In het bier schap in supermarkten zie je zoiets nu gebeuren. Het design van een bierflesje en etiket is vrijwel voor elk merk gelijk. Alle biermerken hebben een labeltje om de fles met hun merk erop.
En dan is daar ineens BrewDog. Dit Schotse biermerk doet ineens iets totaal anders dan al die andere producten. Zij komen met een superflashy design. Eerst denk je: ‘Hé, wat is dat?’, daarna zijn er andere merken die er op aanhaken. Je ziet dat langzaamaan groeien. Maar het eerste signaal is dus een enkeling die dat doet.
(Het kan trouwens ook gebeuren dat het blijft bij die enkeling en dat niemand er op aanhaakt.) Maar als die enkeling succesvol is, volgen er altijd anderen.
Het gaat om meningen of gedragingen die afwijken van de status quo (bijv. Veel mensen zijn overdag actief en rusten ’s avonds/’s nachts uit (status quo). Wij pikten op diverse plekken binnen onze community signalen op dat mensen steeds vaker overdag moe zijn en ’s avonds rusteloos zijn en te druk in hun hoofd, waardoor ze ’s avonds niet kunnen slapen. In zo’n geval, zijn er op verschillende plekken aanwijzingen dat er een verandering op komst is. Het kan de opkomst van een kortstondige hype zijn, maar ook de voorbode van een trend.
En dat is het belang van Foresight. Informatie staat niet op zichzelf, maar hangt samen met andere informatie. Die patronen herkennen zorgt voor insights en foresights waar je iets mee kunt.
Wil je ook toekomstgericht aan de slag met je bedrijf?
Download onze gratis whitepaper hier of vraag 't aan Christian de Jong
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!