Wil je dat jouw volgende marketingcampagne een doorslaand succes wordt? Dan is het van cruciaal belang om diepgaande kennis te hebben van jouw doelgroep. Het verkrijgen van waardevolle klantinzichten klinkt misschien ingewikkelder dan het uiteindelijk is. Je zou het kunnen vergelijken met een detectiveserie waarin motivatie en gelegenheid de leidraad zijn. Oftewel: jij wilt achterhalen wat (mogelijke) kopers beweegt tot het door jou gewenste koopgedrag.
Wat zijn klantinzichten?
Stel je een detective voor die een zaak oplost. Net zoals een detective op zoek gaat naar motief en gelegenheid, zo zoek jij als marketeer naar de drijfveren en gebruikersmomenten van je klanten. Klantinzicht is het antwoord op vragen als:
- Wat motiveert mijn klanten om te kopen?
- Wanneer en hoe gebruiken ze producten of diensten uit de categorie of van mijn merk?
De twee pijlers van klantinzicht
Klantinzichten kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdcomponenten: motivatie en gelegenheid.
- Motivatie
Wat beweegt mensen om een bepaald product of dienst te kopen? Dit is afhankelijk van twee belangrijke factoren:- Persoonlijk voordeel: wat heb ik hier als klant zelf aan?
- Imago: hoe zien anderen mij als ik dit product gebruik?
Een voorbeeld: TOTO ontdekte dat jonge voetbalfans geen affiniteit hadden met het bestaande beeld van het papieren gokspel dat voornamelijk door oudere mannen werd gespeeld. Door de succesvolle campagne 'Koning TOTO' te lanceren, slaagde TOTO erin om een meer modern en toegankelijk imago te creëren.
- Gelegenheid
Wanneer en waar kunnen klanten jouw product of dienst het beste aanschaffen? Maak het jouw doelgroep zo gemakkelijk mogelijk om voor jouw merk te kiezen.- Beschikbaarheid: is jouw product gemakkelijk en overal verkrijgbaar? Coca-Cola is een goed voorbeeld. Dit merk is overal verkrijgbaar, op een keur aan verkooppunten (van supermarkt tot vending machines) en in verschillende verpakkingen en formaten.
- Toegankelijkheid: kùnnen klanten jouw product gemakkelijk kopen? Denk aan factoren als regelgeving en wettelijke beperkingen.
Hoe kom je aan waardevolle klantinzichten?
Het is verleidelijk om aannames te doen over wat je klanten willen en wat dus succesvolle campagnes zijn. En dit is ook zeker niet verkeerd. Maar als blijkt dat jouw inzichten de plank misslaan, kost je dat als merk veel tijd en veel geld. Niets is dus zo waardevol als directe feedback. Door in deze fase van campagne-ontwikkeling met je klanten in gesprek te gaan, voorkom je verspilling en ben je effectiever.
Enkele methoden zijn:
- Individuele gesprekken: voer diepte-interviews met klanten om meer te weten te komen over hun persoonlijke ervaringen.
- Focusgroepen: organiseer gesprekken met een groep potentiële klanten om hun gedachten en gevoelens te peilen.
- Online community's: creëer een online platform waar klanten met elkaar kunnen discussiëren over jouw producten of diensten. Met name deze laatse vorm reikt kwalitatieve inzichten op kostenefficiente manier aan.
Het doel? Breed en diep inzicht verzamelen over het gedrag en de behoeften van (toekomstige) klanten. Want klantinzichten vormen de basis voor succesvolle campagnes.
Opvallen in een overvolle markt?
Klantinzicht is onmisbaar voor elke marketeer die wil opvallen in een overvolle markt. Door te investeren in het begrijpen van je doelgroep, kun je succesvolle campagnes ontwikkelen die niet alleen effectief zijn, maar ook inspirerend en memorabel.
Wil je meer weten over hoe je waardevolle klantinzichten kunt verzamelen en gebruiken? Download dan onze whitepaper "Boost jouw merk met impactvolle creatie' of lees hier meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!