Ontbijt je ’s ochtends met heel het gezin, dan staat er misschien wel een grootverpakking van Optimel op tafel. Maar als je even snel wat drinken wilt halen vóór het sporten, dan koop je waarschijnlijk een kleinverpakking van Vifit. Beide merk van FrieslandCampina spelen slim in op een specifiek moment waarop je aan de categorie (gezonde dorstlesser) kan denken. Dat heet ook wel een Category Entry Point (CEPs). Veel merken verwarren CEPs met Reasons to Buy. Maar wat is het verschil precies?
Zowel Category Entry Points als Reasons To Buy zijn belangrijke bouwstenen om aandacht te geven wanneer je als merk wilt groeien. Maar dan moet je ze wel goed van elkaar kunnen onderscheiden. En dat zien wij bij organisaties niet altijd gebeuren. Dan geven we ze de opdracht om na te denken over mogelijke CEPs voor hun merk en dan formuleren ze mogelijke redenen om hun product te kopen.
Wat zijn Category Entry Points?
CEPs zijn aanleidingen; specifieke situaties of momenten die herkenbaar zijn voor jouw doelgroep waarbij ook jouw categorie in gedachten komt. In communicatie geven CEPs daardoor situaties weer aan het begin van het koopproces die jouw merk claimt. Daardoor zullen er eerder meer mensen aan jouw merk denken, je vergroot voor je merk het begin van je marketingfunnel.
Wat zijn Reasons to Buy?
RTBs zijn redenen om een product te kopen. Die zitten veel verderop in het koopproces, dan ben je niet meer aan het rondkijken of orienteren maar misschien al aan het beslissen. Dan heb je het bijvoorbeeld specifiek over de voordelen van je product; hoe hoog de kwaliteit bijvoorbeeld is of de beste functionaliteiten ervan.
CEPS zijn belangrijk aan het begin van het koopproces
Bij Blauw zijn we overtuigd van de How Brands Grow-marktfilosofie van Byron Sharp. Hiermee richten merken zich op merkgroei. Als merk wil je namelijk zoveel mogelijk omzet maken. Daarvoor zul je nou eenmaal zoveel mogelijk consumenten willen bereiken met je product. CEPs zijn één van de manieren om ervoor te zorgen dat consumenten binnen jouw categorie aan je merk denken. Hoe meer mensen aan het begin van een koopproces al aan je denken, hoe meer mensen op een later moment voor jouw merk kiezen, en hoe meer omzet jij draait.
Funnelvulling versus funneloptimalisatie
Zoveel mogelijk mensen aan het begin van je funnel krijgen noemen we funnelvulling. Laat je hier kansen liggen, door bijvoorbeeld RTBs aan bod te laten komen terwijl mensen nog maar net denken aan de categorie dan communiceer je het verkeerde. Ze zijn immers nog niet zover om nu direct iets te kopen. En dat zou jammer zijn. De meeste consumenten beginnen een koopproces namelijk op basis van intuïtief en daarmee onbewust gedrag. Dat schept een mooi moment om mensen alvast aan jouw merk te laten denken. Pas verderop in het koopproces zijn mensen vaak rationeler aan het beslissen. Dan bekijken ze sneller de specificaties van een product of de voor- en nadelen in vergelijking met diverse aanbieders. Dan wil je bezig zijn met conversie- of funneloptimalisatie en zijn RTBs van belang.
Boost jouw merk met Category Entry Points: download onze whitepaper
Natuurlijk valt er nog zoveel meer te vertellen over het belang van Category Entry Points. Hoe ontwikkel en selecteer je die bijvoorbeeld voor jouw merk? Dit en meer vertellen branding experts Wilco Wigboldus en Ed Borsboom je de nieuwste whitepaper: Boost jouw merk met Category Entry Points.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!