Met bijna 20 jaar online ervaring ga je nu van 'clicks naar bricks'. Waarom trekt de offline wereld?
‘Wat ik heb gezien is dat je juist met moderne technologie zoals smartphones, wearables, apps, audioverificitatie, beacons et cetera de fysieke (offline) wereld meetbaar kunt maken. Met andere woorden, waar WebAds sinds 1997 heeft gepionierd op het gebied van matchen van adverteerders met hun (potentiële) klanten, vind ik het nu tijd om de opgedane kennis en ervaring toe te passen in de offlinewereld. Met Spaarspot zullen wij mensen door middel van onze app informeren, activeren en motiveren om vanaf de bank thuis voor de tv de straat op te gaan, winkels binnen te lopen om uiteindelijk producten te kopen in ruil voor punten die zij kunnen inwisselen voor spaardoelen zoals cadeaukaarten of echte prijzen. Dit maken wij real-time meetbaar en inzichtelijk voor iedere adverteerder, retailer of instelling die gebruikmaakt van het Spaarspot Platform.'
Rond 2006 werd Bluetooth groots als marketing tool geïntroduceerd. Het is echter nooit wat geworden. Waarom zal het iBeacons nu wel een succes worden?
‘Sinds Apple iBeacons heeft omarmd en het geïntegreerd is in iOS7, lijkt het of de iBeacon-bedrijfjes als paddestoelen uit de grond komen. Op dit moment is het erg hot en verschijnt er elke dag wel een nieuwe case; het lijkt erop dat er een nieuw tijdperk voor offline ontstaat waarin alles meetbaar en te personaliseren zal zijn met een smartphone of wearable; denk aan inzichtelijk maken van wandelroutes, heatmaps, customer visibilty, gedrag, omgevingsinformatie (sociodemografisch) en op basis hiervan gepersonaliseerde informatie of aanbiedingen te verstrekken.'
Veel bureaus hebben al aangeven iets met iBeacons te gaan doen. Hoe differentieert Spaarspot zich?
'Spaarspot onderscheidt zich doordat de kastjes van onze partner Sonic Notify niet enkel gebruik maken van Bluetooth, maar ook onhoorbare audiosignalen uitzenden waardoor ook met oudere smartphones, die geen Bluetooth ondersteunen, punten gespaard kunnen worden met onze app. Wij kunnen hierdoor potentieel ruim 90 procent van alle smartphonegebruikers in Nederland bereiken. Wij vinden dat mensen beloond moeten worden voor iets wat ze toch al doen - winkelen, boodschappen doen, tv kijken - of wat relevant genoeg is op basis van hun profiel, gedrag en locatie. Met de Spaarspot-app kun je overal sparen. Niet alleen grote merken en retailers kunnen adverteren op ons platform, maar juist ook het mkb en kleine zelfstandigen.'
De SpaarSpot app gebruikt diverse sensoren van de smartphone. Hoe voorkomen jullie dat de consumenten in no-time met een lege batterij zitten?
'Dit is een van de eerste zaken die wij grondig hebben aangepakt; wij hebben diverse slimme oplossingen bedacht om niet continu de batterij aan te moeten spreken, waardoor onze app in de praktijk niet veel verbruikt.'
Retailers staan over het algemeen niet echt bekend als vernieuwers en daarnaast zitten veel in zwaar weer. Is het niet lastig om aan hen het SpaarSpot product uit te leggen?
'Met ons platform is het kinderlijk eenvoudig om een campagne aan te maken, met elk budget. Net als Google Adwords of Facebook Ads kun je in een paar stappen al een campagne aanmaken; om meer traffic in je winkel te krijgen, producten onder de aandacht te brengen, om feedback te krijgen of om een product daadwerkelijk te verkopen. Je betaalt pas als een engagement daadwerkelijk is gerealiseerd. Er is geen risico voor adverteerders, behalve dat je je winkel(s) moet uitrusten met een Spaarspot-beacon.'
De meeste retailers hebben een eigen spaarprogramma, inclusief app en plastic klantenkaart met logo. Staan ze ervoor open om met hun concurrenten gezamenlijk in één spaar-app te staan?
'Wij geloven in non-exclusiviteit, transparantie en democratisering. De consument staat centraal. Juist door een overkoepelend, nationaal spaarprogramma te lanceren waar elke retailer of merk aan kan meedoen, groot en klein, stad of dorp, denken wij dat de Spaarspot-app voor iedere consument leuk en relevant is.'
Big Data is een een buzzword in marketingland, maar hoe kunnen retailers al deze data ook echt gebruiken en omzetten in klinkende munten?
'Ik hoef je niet te vertellen dat wij met de Spaarspot-app veel data gaan opbouwen. Dat zullen wij uiterst zorgvuldig doen, uiteraard binnen de privacywetgeving. Dit betekent dat wij geaggregeerde en geanonimiseerde data door middel van een dashboard zullen delen met de retailers en merken, zodat zij toch een goed beeld krijgen van wat er niet alleen ín hun winkel gebeurt maar ook juist daarbuiten. Je moet hierbij denken aan (socio)demografische data, interesses, gedrag, locaties die wij mogelijk kunnen combineren met (eigen) klant- of loyaliteitsdata. Hierdoor krijgen retailers veel accuratere en up-to-date gegevens over hun klanten, hun gedrag, het omgevingsgebied van locaties, waardoor ze nog beter kunnen inspelen op voorraadbeheer, prijsstrategie, personeelsbezetting et cetera.'
Veel consumenten maken zich momenteel zorgen over privacy issues. Jullie genereren met Spaarspot een enorme bak aan klantendata. Met wie wordt dit gedeeld?
'Ik kan niet genoeg benadrukken dat wij vinden dat de keuze bij de consument moet liggen. Dus ook over wat er met zijn of haar gegevens gebeurt. Persoonsgegevens zijn alleen bij ons bekend, wij delen enkel geanonimiseerde profielen in combinatie met gedrag en locaties. In de app geven wij onze gebruikers overigens nog de keuze om de locatiegeschiedenis niet te delen met Spaarspot. Uiteraard wordt de app hierdoor minder relevant, maar wij vinden het belangrijk dat de keuze bij de gebruiker ligt.'
Binnenkort gaat Spaarspot live. Wat gaan jullie inzetten om het merk bij de consumenten te laden?
'Wij zullen naast de aangesloten retailers en adverteerders door middel van POS ook veelvuldig gebruik gaan maken van de digitale kanalen om zo veel mogelijk downloads van de app te genereren. Daarnaast zullen wij vanaf september de tv-functionaliteit in de app introduceren, waardoor mensen ook punten kunnen verdienen met tv kijken. Dat zal gepaard gaan met grootschalige cross-channelcampagnes.'