Wat beweegt Mariette van Tuyl (YIM)?

Vanaf nu vertelt elke maand een jonge mediaspecialist van YIM over haar of zijn persoonlijke fascinatie voor het mediavak. Mariette van Tuyl (MediaCom en foodblogger) trapt af.

Werkzaam bij een mediabureau en privé een foodblogger bij . Media, I can’t get enough of it. Bijna drie jaar geleden begon ik mijn eigen foodblog uit een combinatie van passie voor goed eten en online communicatie. Sinds 1,5 jaar ben ik niet alleen als foodblogger met media bezig, maar bekijk ik het ook vanaf de mediabureauzijde. Als communications executive bij MediaCom werk ik op een divers klantenportfolio en ondersteun ik mijn planner en director bij het opstellen van alle mediaplannen en -strategieën.  

Trial & error
Sinds de livegang van mijn eerste blogpost hou ik mijn site analytics vol nieuwsgierigheid in de gaten: ‘37 actieve bezoekers op dit moment’. Wie zouden het zijn? Wat vinden zij van mijn artikel? Hoe zijn ze op mijn site terecht gekomen en hoe zorg ik dat ze terug willen komen voor meer? Sommigen vragen beantwoordt analytics voor mij. De rest ondervind ik via trial & error.

Inmiddels heb ik een aardig beeld van waar mijn vaste bezoekers voor warmlopen. Niettemin motiveren deze vragen mij nog dagelijks om mijn content relevant, onderscheidend en verrassend te houden. En om oude content te blijven verbeteren. Doe je dat niet, dan verdien je een klik op het onverbiddelijke kruisje. Bounce. Dat is iets waar alle adverteerders momenteel mee te maken hebben, zowel op redactioneel als op commercieel gebied. Hoe trigger je de aandacht van de consument, die continu geprikkeld wordt?

Adblocker
Uit het recente onderzoek van IAB Nederland (2015) komt naar voren dat 20% van de gehele Nederlandse bevolking momenteel een adblocker op zijn computer heeft geïnstalleerd. Het merendeel hiervan begrijpt het verdienmodel van websites en 23% van de adblock-gebruikers whitelist bepaalde websites dan ook. Maar het signaal is duidelijk: de consument is klaar met te veel geforceerde ‘in your face’ advertenties. Consumenten verwachten relevante, op maat gemaakte content die hen op het juiste moment wordt aangeboden.

Kwalitatieve boodschap
Een ander aspect dat hierbij van belang is, is de groeiende informatiebehoefte over het product of merk. Hoe wordt het product gefabriceerd? Waar komt het vandaan? Wat vinden mijn vrienden ervan? Social influencers spelen binnen dit umfeld een grote rol en geven antwoord op deze vragen. Zij vormen voor merken een overbrugging tussen hen en de consument. Social influencers vertellen het verhaal van het merk op een transparante manier en in de taal van de consument. De social influencer is one of them. Echter, de scheidingslijn tussen die geloofwaardigheid, authenticiteit versus de commerciële achterliggende boodschap is dun. Des te meer reden voor ons, adverteerders, mediabureaus en social influencers, om relevante content te waarborgen en een kwalitatieve boodschap over te brengen.

Social influencers
Bij MediaCom heb ik inmiddels al mee mogen werken aan meerdere uitdagende contentprojecten. Binnen deze projecten stond het verhaal centraal. We namen de consument in samenwerking met social influencers figuurlijk, en soms zelfs letterlijk, mee op reis en inspireerden haar met relevante content via verschillende kanalen. De consument beloonde ons hiervoor met hoge video uitkijkratio’s en een sterke engagement met de campagne en het desbetreffende merk. Een key learning uit één van deze campagnes was dat het niet uitmaakt wanneer je artikel of video wat langer is, zolang je content maar kwalitatief en relevant is.

Relevante content
Ook als blogger heb ik dit aan den lijve ontdekt. Dankzij onder andere de simpele toevoeging van een foto en persoonlijke tekst die continu in beeld is, ontdekte ik al snel betere resultaten: meer interactie, een hogere betrokkenheid tot mijn content vanuit mijn bezoekers en een hoger percentage aan terugkerende bezoekers. Maar dat niet alleen. Kwalitatieve, relevante content zorgt ervoor dat de bezoekers terug willen komen voor meer. Dat de bezoeker zijn adblocker uitzet en wellicht in de toekomst zelfs wil betalen voor mijn content.

Het vertellen van een goed, always-on, consistent verhaal, waar het merk én de consument in gelooft, geïntegreerd in de volledige mediastrategie, ondersteund via de juiste mediakanalen en real time aan te passen wanneer de consument hier om vraagt (social listening) is voor mij het uitgangspunt om relevant te blijven in de ogen van de consument. Dit uitgangspunt heeft mijn blog binnen een jaar van 30.000 naar 100.000 unieke bezoekers getild en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen.

“Good content is not storytelling, it’s telling your story well.” Ann Handley


YIM (Young in Media) heeft als doel om jonge mensen in de media te inspireren. Om deze jonge talenten te helpen zich verder te ontwikkelen worden er door het jaar heen allerlei evenementen georganiseerd. Sinds 2013-2014 is het onderdeel van MWG. Meer informatie over YIM is te vinden op

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie