Waarom de Supermarktoorlog eigenlijk een slimme Supermarktbuzz is!

Vandaag, maandag 9 september, verlaagt Albert Heijn meer dan 1.000 artikelen en daardoor is media land en de consument weer wakker? De oorlog in Syrië lijkt me veel schrijnende dan de actie van Albert Heijn, maar vooruit we moeten toch iets schrijven. Ik doe er ook vrolijk aan mee. Maar is het nu een supermarktoorlog of is het een slimme Supermarktbuzz?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Prijzen verlagen doet wel vaker. Soms zetten ze daar Hamsters voor in een andere keer is het weer een ‘tweede artikel gratis’ actie. Afgelopen zaterdag kondigt topman dat ze structureel de prijs gaan aanpassen. Spannend of valt dit allemaal nog wel mee?

Zes (6) redenen dat je kunt aannemen dat we met een supermarktbuzz te maken hebben in plaatst van een supermarktoorlog:

1. De ‘echte’ supermarktoorlog is geweest
De laatste én ook was in 2003 en duurde vervolgens tot 2006. Destijds werd duidelijk dat de Konmar en C1000 werden hervormt en Laurus hield alleen nog Super de Boer over. Albert Heijn supermarkt verloor in 2003 aandeel door de opkomst van discounters zoals Lidl en Aldi. De prijsverlaging in deze eerste supermarktoorlog, die werd uitgevochten op de A-merken, bedroeg bij de stuntproducten 11%, over de hele linie echter maar 3%. Aldi en Lidl hebben reeds hun plaats gevonden in de markt.

2. Propositie Albert Heijn
De markt is verdeeld in de onderkant van de markt en het middensegment. Aldi en Lidl versus PLUS, AH en JUMBO. Albert Heijn wordt nooit de Lidl en Lidl wordt nooit de Albert Heijn. Prijzenoorlog of niet, ze veranderen echt niet.

3. Berichtgeving door de topman van AH
Handig, een bericht niet vanuit de marketingafdeling maar vanuit het management zelf. Of beter nog een interview met de grote baas Sander van der Laan van Albert Heijn. Dan moet Nederland toch wel geloven dat het serieus is, wie heeft eigenlijk het eerst het woord ‘Supermarktoorlog’ genoemd? Albert Heijn noemde het zelf een ‘prijzenslag’.

4. Social Media 10 jaar geleden
In 2003 dachten we nog niet eens aan Social Media, sterker nog; we kenden het niet eens. We waren niet (sociaal) online en we wisten misschien niet alles wat gaande was. Exact 10 jaar geleden, zou het een strategie zijn; Elke 10 jaar is de markt wel klaar voor een prijzenoorlog campagne? “Maar dan moeten we het wel een beetje speciaal brengen”, zouden ze gedacht kunnen hebben bij AH. Door Social Media bereiken we tegenwoordig duizenden mensen in een handomdraai. Merken willen zo viraal mogelijk gaan, schokkend en verrassend nieuws helpt daarbij; Supermarktoorlog hadden we al een tijdje niet meer gehoord.

5. Dagelijks kortingsacties
Vandaag de dag weet de klant exact wat en waar iets te koop is voor welke prijs. We worden overspoelt met kortingsacties, couponcode ‘s en gratis artikelen. Uit onderzoek blijkt dat de omzet voor de supermarkt niet meer groeit. Dit betekent dat de supers andere acties moeten gaan bedenken om de klant voor zich te winnen. De Supermarktoorlog campagne lijkt geschikt. Even schudden aan de boom, wie komt er nog bij ons voor de lage prijsjes?

6. Duurzamer leefpatroon
Mensen zijn trouw in hun koopgewoontes; er moet veel gebeuren voordat ze iets aan hun leefpatroon veranderen. Daarnaast wordt er de laatste tijd gemorreld aan de kwaliteit van biologisch producten. Consumenten zijn zelfs bereidt om meer te betalen als het artikel eerlijk verhandeld en geproduceerd is. Het lijkt me verstandig dat Albert Heijn zich meer bezig houdt met de groene/biologische zijde van haar assortiment. De bedreiging voor Albert Heijn komt de komende jaren vanuit de biologische lifestyle hoek, is hier een mooi voorbeeld van.

Dus, al met al;
De supermarktoorlog is een supermarktbuzz. Albert Heijn haalt de prijzen van de Aldi en Lidl nooit, het betreft ook vaak totaal andere producten die in de schappen liggen. Daarnaast is de hele organisatie van Albert Heijn niet gericht om als prijsstunter te opereren. Wel hebben ze mooi de aandacht van de Nederlandse consument te pakken, toch wel weer AH!

Mijn idee; mensen, ga gewoon naar de bakker, de slager, de groenteboer, de kaasboer. Je kent ze wel; die jou persoonlijk kennen en weten wat goed voor je is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie