Dat maakte de Japanse elektronicagigant dinsdag bekend. Het afscheid van de ooit toonaangevende Walkman is een markant punt in de totale transformatie van Sony. Na jaren van forse verliezen neemt het concern afstand van een groot deel van de markt voor consumentenelektronica, om zich vooral te richten op winstgevende producten als sensoren, PlayStation-spelletjes en films.
Vorig jaar werd de televisietak van Sony al afgesplitst. Vanaf 1 oktober staat de Walkman, samen met de koptelefoons en andere audio- en videoapparatuur, apart in Sony Video & Sound Products.
Sony bracht de Walkman in 1979 op de markt. De draagbare cassettespeler was toen een revolutionair product, dat uitgroeide tot een van de iconen van de jaren tachtig. Deze eeuw werden de Walkman en opvolger Discman echter volledig overvleugeld door de razendsnelle opkomst van mp3-spelers, zoals de iPod. De afgelopen tijd heeft Sony wel getracht de Walkman nieuw leven in te blazen, als een hifi-product voor audiofielen. (Beeld van nieuwe generatie Sony Walkman, zie foto links.)
De afgelopen vijf jaar liepen de verliezen van Sony op tot omgerekend bijna 10 miljard euro. De reorganisatie moet over twee jaar echter zorgen voor een operationele winst van zo'n 500 miljard yen (3,7 miljard euro). Dat zou het beste resultaat zijn sinds 1998.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!