VN was jarenlang een weekblad, maar gaat nu naar een maandelijkse frequentie. De website wordt uitgebreid met meer dagelijkse opinies. VN komt ook met een multimediaal platform voor onderzoeksjournalistiek in samenwerking met partners.
Op de redactie verdwijnt een aantal vaste arbeidsplaatsen. Het is niet duidelijk hoeveel. Volgens directeur Weekbladpers Media Hylke van der Meer is in dit stadium nog niet bekend om hoeveel arbeidsplaatsen het gaat. 'Een en ander is nog onderwerp van discussie.'
Wel is bekendgemaakt dat hoofdredacteur Frits van Exter vertrekt per 1 januari. In een brief aan de lezers schrijft hij: ‘Dit is voor mij ook het moment om na meer dan zeven jaar afscheid te nemen als hoofdredacteur. Ik heb het grootste vertrouwen in de toekomst van het vernieuwde VN, maar denk dat het goed is de verantwoordelijkheid daarvoor in handen te leggen van een opvolger.’
Hoofdredactie en uitgever hebben vandaag de VN-medewerkers ingelicht over deze voorstellen, zo staat in een 'dienstmededeling' op de site.
Adjunct-hoofdredacteur Robert van de Griend neemt zijn taken waar totdat een nieuwe hoofdredacteur is benoemd. Van Exter gaat hem, mede op verzoek van de directie WPG, de komende maanden nog actief bijstaan bij de uitwerking en uitvoering van de vernieuwingsplannen.
Directie en Raad van Commissarissen van WPG-uitgevers steunen de vernieuwingsplannen, die nu ook ter instemming zijn voorgelegd aan de redactie en de Ondernemingsraad.
Maandblad
Het maandblad VN moet het medium worden voor de beste journalistieke verhalen 'van langere adem'. De overstap gebeurt in het tweede kwartaal van 2016. De in augustus vernieuwde website vn.nl wordt verder versterkt en er komt een samenwerkingsverband rond onderzoeksjournalistiek. 'Daarin zullen VN-medewerkers met journalisten van andere media en onderzoeksinstellingen gezamenlijk multimediale projecten uitvoeren.'
Verjonging
Van der Meer kondigde vorig jaar in een interview met Adformatie al veranderingen aan bij VN. ‘Vrij Nederland doet het redelijk en dit jaar wordt break-even gedraaid, maar we zullen echt een digitale slag moeten maken. We gaan vol inzetten op een betaald verdienmodel. Dat doen we door bijvoorbeeld te investeren in jonge mensen die de redactie van VN moeten komen versterken.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!