Overslaan en naar de inhoud gaan

Jur Gaarlandt (SparkOptimus): 'Het marketingspel verandert significant'

Marketing automation wordt dominant.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketingtechnologie krijgt steeds meer prioriteit binnen organisaties. Marketeers moeten nadenken over technologieën die 10 jaar geleden nog niet eens bestonden. Het marketingspelletje verandert significant, en de moderne marketeer kan niet achterblijven, vertelde Jur Gaarlandt (SparkOptimus) op Marketing Technology 2015.

related partner content for mobile comes here

Zijn verhaal:

Marketing automation wordt dominant. Er is een enorme trend richting real time bidding en systemen waarmee je je e-mailmarketing kan automatiseren. Daarnaast stijgt het aantal marketingkanalen met automatiseringsmogelijkheden. Marketeers zullen dus steeds minder beslissingen zelf maken. Klinkt gaaf, maar je kunt ook behoorlijk de mist in gaan.

Krachtige processen en de juiste data

Begrijp je systemen. Veel organisaties schaffen dure ‘Rolls Royce-systemen’ aan waarmee ze alle problemen in een keer willen oplossen. Het voelt natuurlijk goed om een ‘best-in-class’-pakket aan te schaffen. Alleen hebben deze systemen zo veel functionaliteiten dat de marketeers door de bomen het bos niet meer zien. Een ‘best-in-class’ pakket dat matig wordt geadopteerd is volgens Gaarlandt minder effectief dan een gemiddeld pakket dat simpele functionaliteiten heeft die de marketeer begrijpt.

Zet je processen strak. Organisaties moeten volgens Jur een duidelijk proces creëren hoe ze data verwerken. Laat de machine zijn werk doen. Genereer data, creëer sterke rapportages, accepteer dat je soms fout zit, bouw kennis op en houd het tempo erin. Je kan vandaag de dag niet meer 3 maanden besteden aan het bouwen van een campagne. Je hebt processen nodig om snel campagnes uit te voeren en te testen.  

One source of truth. Creëer een database die jij vertrouwt en waar alle marketinginformatie in staat. Zorg daarnaast voor een duidelijke structuur die makkelijk doorzoekbaar is. Je helpt op deze manier de marketeers om sneller conclusies te trekken uit de data. Visualisaties helpen hierbij. Je wil niet dat marketing eindeloos Excel-spreadsheets moet doorspitten. Help je marketeers met een duidelijke database waaruit relevante conclusies kunnen worden getrokken.

Wat betekent dit voor de marketeer?

Marketing moet steeds meer kanalen en tools managen. Veel systemen proberen een lock-in waardoor je moeilijk van ze af komt. Laat je echter niet bang maken en groei met de tools mee.

Al met al zullen systemen de creativiteit van de menselijke geest moeilijk kunnen vervangen. Automatiseer de simpele taken en gebruik deze creativiteit voor het genereren van sterke campagnes die in het oog springen.

Processen zijn minstens zo belangrijk als tools. Richt je processen strak in en verhoog het tempo waarop je learnings vergaart over welke campagnes werken bij jouw doelgroep.

Data heeft een sleutelrol in opzetten van effectieve marketingacties. Zorg dus dat je de data op orde hebt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in