Overslaan en naar de inhoud gaan

De waarheid is zo bizar dat we hem maar moeilijk accepteren

We gebruiken onze ratio om keuzes goed te praten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tekst: Tom de Bruyne*

related partner content for mobile comes here

In ‘’ maakt Nobelprijswinnaar economie Daniel Kahneman brandhout van het idee van de rationele mens.

We maken aan de lopende band instant beslissingen op basis van zeer beperkte informatie. We laten ons totaal misleiden door verkeerde motieven en - nog belangrijker - we gebruiken onze ratio om deze keuzes goed te praten.

Impulsieve beslissingen

Onze hersenen zijn hardwired om achteraf logische verklaringen en argumenten te bedenken voor onze impulsieve beslissingen.

Kahneman noemt onze geest een verklaringsmachine die er continu naar streeft om een logisch coherent verhaal te creëren over de wereld en over onszelf.  

Verstrekkende betekenis

De betekenis hiervan is verstrekkend. Marktonderzoek slaat helemaal nergens op als je mensen vraagt waarom ze iets vinden of waarom ze iets doen. Ze gaan je altijd een heel logisch antwoord geven, maar de waarheid is dat ze zichzelf ook maar iets wijsmaken omdat hun verklaringsmachine automatisch een coherent verhaal ophoest.

Zwartepietendiscussie

Deze waarheid is zo bizar dat we hem zeer moeilijk kunnen accepteren. Toch ziet je het overal. De zwartepietendiscussie is niets meer dan een uit de hand gelopen rel, die op den duur zo veel in de media is, dat we gaan denken zijn dat het echt een gigantisch probleem is en vervolgens een verklaring zoeken in diepgeworteld racisme.

Broeinest voor strijders

Een recenter voorbeeld: België heeft de brute pech dat er een handvol charismatische moslimmannen woonden die ontzettend persuasief waren in het rekruteren van randjongeren voor de jihad van IS. Omdat de wereld per se een coherent verhaal nodig heeft om de gruwel van de aanslagen van Parijs te begrijpen, ontstond een gretige afzetmarkt voor het verhaal dat België een failed-state is en dus een logisch broeinest voor strijders.

Als Belg vind ik dit deze nieuwe kijk op België hilarisch.

Als behavioural economist vind ik het een tekstboekvoorbeeld van de verklaringsmachine die zijn werk aan het doen is.

*Tom de Bruyne is partner en co-founder van het reclamebureau SUE Amsterdam en columnist van Tijdschrift voor Marketing

Foto: ANP/EPA

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in