Overslaan en naar de inhoud gaan

Obfuscation is adblocking 2.0

Elk reclame-ecosysteem dat door mensen gebouwd wordt, kan door andere mensen omver worden geworpen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Wouter van der Pauw

2015 was het jaar dat Wouter Stierhout en Klaas Schoenmaker een grotere impact hadden op de marge van Sanoma dan superinkoper Remon Buter op zijn beste dag. De 15-jarige mannen ontwikkelden een adblocker. Adblockerknuffelaar Peter de Mönnink liet zich niet uit het veld slaan. &;Ik heb een simpele filosofie over adblockers. Je kunt heel zielig doen. Je kunt ook denken: ik had al de helft niet verkocht, misschien verkoop ik de andere helft wel voor een betere prijs.&;

related partner content for mobile comes here

Om tot die betere prijs te komen, zetten publishers in op data. &;Want data kan een advertentie zo relevant maken als water in de Sahara&;, aldus Danny Mekic. Helaas voor de publishers komen de digitale pubers uit de kop van Noord-Holland in 2016 met nieuwe algoritmes die specifiek gericht zijn op data blocking of, in slecht Nederlands, Obfuscation.

Obfuscation betekent letterlijk verduistering. Het is een opkomende trend waarbij browser plug-ins als Adnauseum en TrackMeNot datasporen zo gecompliceerd proberen te maken dat ze waardeloos worden. Ze blokkeren niet maar voegen data toe.

Als ik zoek op nieuwe schoenen dan zoekt de plug-in automatisch ook naar oude auto&;s, schattige pony’s, witte helikopters, kamelen, H2O, kajduxnd, groene goertjes, een afbeelding waarop Ruud de Langen zoent met Diederik Breijer en nog 13.421 andere nutteloze zoekqueries. Als ik vervolgens een website bezoek, klikt de plug-in (zonder dat ik er last van heb) op alle banners. Kortom, na twee dagen gebruik van Adnauseum & TrackMeNot is mijn profiel net zo ondoorzichtig als het aantal nevenfuncties van Loek Hermans.

Als ‘Adblocker’ het woord van 2015 is en als ‘Obfuscation’ in 2016 data kan veranderen in een hooiberg, wat zegt dat dan? Simpel. Consument proberen ons te vertellen dat ze reclame kut vinden. Getarget of niet. Met reclame vallen we ze lastig.

Reclameblok, zappen. Banners, Adblocker. Data, Obfuscation. Elk reclame-ecosysteem dat door mensen gebouwd wordt kan door andere mensen omver worden geworpen. Gelukkig is er altijd iets dat de mens nooit zal begrijpen: creativiteit. Iets dat door geen algoritme kan worden kapotgemaakt. Kijk maar naar de kerstcommercial van Edeka. Hoeveel nerds je daar ook op los laat, de film verovert het internet en laat ver buiten Duitsland een blijvende indruk achter. Die creativiteit heeft ons vak nodig om verder te komen.

Wouter van der Pauw is Head of Creative bij Brand New Telly
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in