Dat vindt VisieNL, een net opgericht platform van acht Nederlandse burgers uit het bedrijfsleven en de culturele wereld. De initiatiefnemers willen Nederland sprankelender, ambitieuzer en duurzamer maken.
Om dit te bereiken willen zij 111 jonge, potentiële leiders met verschillende achtergronden en denkbeelden bij elkaar brengen en die de komende tien jaar 'opleiden' zodat zij gezichtsbepalend voor het land kunnen worden. Voor 1 juli kunnen talenten zich bij VisieNL opgeven.
Jackie-hoofdredacteur Femmetje de Wind, lid van de raad van advies van VisieNL, benadrukt dat het niet gaat om een nieuwe politieke beweging. 'Natuurlijk kunnen jonge politici die zich aangesproken voelen zich aanmelden, maar we willen niet met een bepaalde politieke partij worden geassocieerd. Onze missie is meer ingegeven door het verdwijnen van een mooi Nederlands bedrijf als ANB/Amro, waar tien directeuren een hoop geld verdienen, maar verder weinig oog hebben voor sociale of culturele belangen.'
Maar VisieNL is niet opgericht als nieuwe klaagmuur voor wat er fout gaat in Nederland. 'We willen van uitdagingen uitgaan, niet vanuit angst reageren', aldus De Wind. De 111 uitgekozen talenten krijgen van 2 tot en met 5 oktober een training van professionele coaches. Het ligt in de bedoeling dat er een netwerk ontstaat met veel leermomenten.
Bedrijven als TomTom, KPN en het Havenbedrijf Rotterdam hebben voor 5000 euro op voorhand al een talent ingekocht. Zij verbinden zich de komende jaren aan hun protégé. Van de talentenoogst wordt een boek gemaakt dat in september verschijnt (ANP).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!