Viral van de week: 'Het idee is 80% van het werk'

Vanaf vandaag presenteren we op deze site de 'viral van de week'. De redactie van Adformatie werkt hiervoor samen met LifeHunters, een jong (in 2013 opgericht) productiebedrijf dat is gespecialiseerd in het bedenken, maken en seeden van social video's. Ter introductie een kort interview met Erik Hensel, oprichter en directeur van Lifehunters.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Is het maken van virals een specialisme?
&;Het maken van branded social video&;s is absoluut een specialisme. Toen wij begonnen onder I know I can deden we maar wat. (Zie voor een video uit die periode)Inmiddels weten we tot in detail hoe het werk. We weten precies op welke dag je iets moet uploaden, hoe laat, welke muziek te gebruiken, welke kanalen het te seeden, met welke partijen samen te werken en hoe op briefing te werken.

Aan de andere kant zie je ook veel video&;s viraal gaan waar juist geen briefing, timing of idee achter zit. Dat maakt dit vak zo leuk: De onvoorspelbaarheid. Het gouden idee kan zomaar van Pietje om de hoek komen. Echter gaat het vaak om de uitwerking, daar schort het dan nog weleens aan.

2. Wat maakt online video &;awesome&;​?
&;Eén woord: verbazing. Je moet een video kijken en denken WTF... Daarom vind ik Remi Gaillard zo&;n held. Hoewel het altijd hetzelfde soort content is blijf je denken: &;hoe dan?!&; Of hij nou verkleed als giraffe de bioscoop in loopt of mensen in een wc-hokje dichttaped als spiderman, hij blijft je constant verbazen met zijn absurditeit.&;

3. Bevat een viral altijd humor?
&;Nee, maar wel vaak een verrassingselement. Vorige week zag ik een filmpje viraal gaan van een mooie slag die werd gemaakt tijdens een tenniswedstrijd. Het begint saai: twee mensen die niet bijzonder goed tennissen. En dan, ineens maakt een van die tennisers de slag van zijn leven. Verassing. En echte emotie. Die kenmerken maken dat een video viral gaat. Dat laatste is ook waarom er zoveel met candid camera&;s wordt gewerkt. Je wilt echte emotie zien, echte mensen en echte situaties, waardoor je je gaat afvragen: &;wat zou ik doen in deze situatie&; of &;hoe zou ik me voelen als...&;

4. Is het voor merken moeilijk(er) om een viral te maken?
&;Absoluut. Het idee is 80% van het werk. Dat moet ijzersterk zijn. Een goed idee bedenken vraagt veel tijd en energie. Bij de Dove real beauty sketches was het idee dat uiteindelijk werd gekozen één van de honderd beoordeelde ideeën. Natuurlijk, uitvoering is ook belangrijk. Een idee kan falen in de uitvoering. Andersom werkt het niet zo; een slecht idee kan niet beter worden door een goede uitvoering.&;

5. Wat is de belangrijkste trend in online video op dit moment?
&;Je ziet dat online video steeds meer gaat richting online televisie. Dat wil zeggen dat ook de lengte die online video mag hebben toeneemt. Kijk naar Vice, daar maken ze Youtube content van soms meer dan een half uur met miljoenen views.&;

6. Is de term viral nog wel van deze tijd?
&;Het is juist van deze tijd! Door de kracht van sociale media en blogs gaan onze video&;s harder dan ooit. Het komt zelfs voor dat onze oude filmpjes ineens weer gedeeld worden uit het niets. Je merkt ook dat ouderen het nu leuker vinden om content te delen die ze gaaf vinden.&;

7. Ontstaat er door apps als Vine en Snapchat geen overkill aan online video?
&;Het video-aanbod wordt juist gereguleerder. Op Youtube wordt elke minuut honderd uur aan video geüpload. Daarom is het handig dat je kunt kijken wat je buurman, die bekende Nederlander of verre vriend delen via Facebook, snapchat of Vine.&;

Hier een naar de eerste aflevering van Viral van de week.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie