Premium

Van groen naar groen

Marjet Heins over haar switch van Staatsbosbeheer naar Greenchoice.

Als senior communicatie- en marketingadviseur bijt Heins (38) zich vast in campagnes, merk- en naamsbekendheid en storytelling bij Greenchoice. Ze ziet zichzelf als ‘een verbinder zonder verband’.

 

‘De stap van Staatsbosbeheer naar Greenchoice was de eerste in mijn loopbaan die ik echt bewust nam’, zegt Marjet Heins. Er ging veel denkwerk aan vooraf. ‘En heel veel gesprekken’, vult ze aan. ‘De commerciële kant trok. Ik wilde zelfstandig verder, maar daar was de tijd nog niet rijp voor.’ Een gezin met vier kinderen, een verhuizing op stapel. Heins kwam een vacature bij Greenchoice tegen, kreeg de baan en sloeg zo voor het eerst in haar carrière de weg van de commercie in. Van een natuurbeheerder naar een energieleverancier lijkt een tegenstrijdigheid. ‘Maar zo groot is het verschil nu ook weer niet’, vergoelijkt ze. ‘Ik zie het als werken aan de andere kant van dezelfde medaille.’

Hands-on

De sterk ideologische inslag van het groene energiebedrijf en de hands-on mentaliteit spraken haar meteen aan. ‘Dat, in combinatie met een commercieel oogmerk, opende een nieuwe wereld voor me.’ De uitdaging ziet Heins in het effectief inzetten van branded content. ‘Daar kom je heel ver mee. Zo ondersteunen we bijvoorbeeld Stichting Natuur & Milieu die eind vorig jaar een driedaagse online supersale voor allerlei besparingsmaatregelen in je huis aanbood. Supergaaf en onder de streep bereik ik er meer mee dan met die paar ton campagnebudget.’

Overstappen

In de energiemarkt gebeurt veel. ‘Consumenten worden bekender met overstappen en doen dat steeds vaker. De eerste motivatie is vaak geld. Wij willen bereiken dat een duurzame levensstijl op een gedeelde eerste plaats komt.’ Klanten krijgen en houden door open en eerlijk te zijn in je communicatie, dat is waar Heins voor zegt te staan. ‘Respectvol, vriendelijk, een van hen zijn.’ Bij het voormalige ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit stond ze als woordvoerder de minister bij.

‘Als je eenmaal voor een minister hebt gewerkt, blijf je altijd overeind’, aldus Heins. ‘Ik heb daar nog steeds profijt van. Ik weet hoe de BV Nederland achter de schermen werkt en snap hoe de hazen lopen.’ Toch zat ze daarna als woordvoerder bij Staatsbosbeheer meer op haar plek, omdat ze er letterlijk en figuurlijk met haar voeten in de klei stond. Dat gevoel van thuiskomen is er nu ook weer. Heins: ‘De dynamiek bij Greenchoice is aanstekelijk. Met een gemiddelde leeftijd van 29 ben ik hier aardig oud, terwijl ik bij Staatsbosbeheer, gemiddelde leeftijd 55 jaar, een jonkie was.’

Boerenerf

Heins woont met haar partner Arjen, vier kinderen en schoonouders op een dierenrijk boerenerf, heeft een 32-urige baan, een eigen communicatiebedrijfje van waaruit ze docent is bij verschillende hbo-opleidingen en werkt voor natuurfilmer Ruben Smit en de Kindercorrespondent. Samen met haar partner runt ze ook nog het theaterbedrijfje VERhaler. ‘Een kwestie van strak plannen’, zegt ze.

Of ze nou in mantelpak door de gangen van de Tweede Kamer loopt of in het bos tot aan haar knieën in de modder, voor Heins maakt dat weinig verschil. ‘Ik vind alles leuk en kan me goed aanpassen. Hoe ik helemaal puur en mezelf ben? Mijn echt vrije ik heeft dreads, draagt een kleurig rokje met kisten eronder. Rijdt in een lelijke eend, het dak opgerold.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie