Daar kwam vandaag een einde aan, toen Harry Brouwer, directeur van Unilever Nederland, op Papendal een contract tekende met Erica Terpstra, voorzitter NOC*NSF.
Unilever gaat 1,2 miljoen euro per jaar geven en dat gedurende vier jaar. Tot de Spelen van 2008 in Peking.
Dat betekent dat vijf Nederlandse Unilever-merken, in ieder geval Unox (ja inderdaad: voor de Winterspelen in Turijn van volgend jaar) en Omo (om zijn vuil is goed-campagne te ondersteunen), de komende jaren de Olympische ringen op de verpakking mogen zetten. Ze zullen ook trachten het Oranje-gevoel te versterken, aldus Brouwer.
Brouwer zei ook: 'Een jaar geleden hadden we dit nog niet gedaan.'
Wat is er dan veranderd?
Unilever gaf tijdens de persconferentie een vijftal redenen waarom de keuze op NOC*NSF is gevallen:
?Unilever staat sinds een jaar voor het toevoegen van vitaliteit aan het leven. Een journaliste van de Volkskrant haakte daar natuurlijk meteen op in: 'Hoe kunnen jullie nu braaf de vitaliteit van mensen willen verbeteren door sponsoring van het NOC*NSF en tegelijkertijd zo veel mogelijk ijsjes en snacks willen verkopen?'
Brouwer: 'Er is onderzoek verricht en de laatste vijf jaar in de calorie-intake niet gestegen, maar de outtake is gedaald. Men sport veel minder. Daar gaan we nu wat aan doen.'
Vaststaat dat het merk Omo ? dat zich met zijn 'Vuil is goed'-campagne erop richt kinderen weer meer buiten te laten spelen ? daarin een rol zal vervullen.
?De sponsoring geeft Unilever, volgens Brouwer, goede mogelijkheden het vernieuwde Unilever-logo actiever in te zetten en zo haar reputatie in de buitenwereld positief te beïnvloeden. Op de arbeidsmarkt kan het wel schelen, liet Brouwer weten. 'We streven er naar ons corporate merk sterker naar voren te brengen.'
Sinds 1 jaar staat op elk product nu een grote U. Brouwer: 'Elke dag worden er wereldwijd 150 miljoen van onze producten met die U verkocht. In Nederland zijn dat 2 miljard producten per jaar. Dat is toch wel een medium waar het NOC*NSF wat aan heeft en wat we zullen inzetten.'
?Unilever krijgt ook mogelijkheden de Olympische ringen in Nederland te verbinden aan een
aantal van haar consumentenmerken. Het zijn vijf merken, maar welke dat naast Omo en Unox worden is nog geheim.
?De sponsoring van NOC*NSF levert nieuwe mogelijkheden tot samenwerking met de Nederlandse
supermarkten. Unilever krijgt de mogelijkheid de Nederlandse handel unieke voorstellen te doen tot
samenwerking voorafgaand aan en tijdens de Olympische Spelen.
De handel was overigens nog niet op de hoogte van dit nieuws.
?De sponsoring geeft Unilever Nederland verder goede handvatten te bouwen aan de cultuur van de nieuwe onderneming Unilever Nederland B.V. Dit na de recente integratie van de verschillende Nederlandse werkmaatschappijen tot Unilever Nederland B.V.
'Er is nu meer focus', zegt Brouwer, 'en dan helpt zo'n initiatief waarbij de medewerkers trots kunnen worden op wat we doen.'
Na afloop de vraag gesteld aan Brouwer waar het geld van de sponsoring vandaan komt. Het gaat niet zo heel goed met Unilever, dus welk marketinginstrument moet inleveren?
Brouwer: 'We hebben bij de presentatie van de jaarcijfers aangegeven dat we meer geld gaan stoppen in marketing. Ook in Nederland zal dat gebeuren. Dus er komt wel iets bij. Maar het is waar: we gaan er geen speciaal potje voor maken. Het komt uit de bestaande reguliere marketingbudgetten. Tv krijgt waarschijnlijk iets minder.'
Frank van den Wall Bake liep er ook rond en heeft Unilever begeleid bij het project. Hij zei het duidelijker: 'Er is toch veel ontevredenheid over de inzet van tv als reclamemedium. De marketeers zijn erg blij dat ze weer iets nieuws kunnen proberen.'
Brouwer zegt dat Unilever nog geen ervaring heeft met dit soort sponsoring en dat het dus echt pionieren was voor de Nederlanders.
Unilever wordt hiermee overigens de laatste en zesde partner van NOC*NSF. De Lotto, Randstad, DSM, Ernst&Young en de NS gingen Unilever voor.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!