De drie nieuwe divisies zijn opgezet als onderdeel van een bredere verandering van de structuur van het bedrijf. Unilever verschuift van de dual-governancestructuur naar één enkele juridische entiteit.
Dat meldt Marketing Week.
De drie divisies zijn beauty and personal care, home care en foods and refreshment. De eerste twee zijn gevestigd in Londen, de laatste in Rotterdam.
Deze divisies nemen de verantwoordelijkheid voor marketing en reclame over, evenals innovatie, strategie, onderzoek en productontwikkeling. Onder de nieuwe structuur blijven de 'country category business teams' van Unilever bestaan, maar rapporteren ze nu in afzonderlijke divisies.
U-Studio als voorbeeld
De divisies blijven wel profiteren van centrale functies als media-inkoop en digitale mogelijkheden. Unilever benadrukt dat het eigen contentbureau U-Studio hét voorbeeld is van toegevoegde waarde voor de divisies.
Unilever hoopt op meer flexibiliteit en meer verbinding met consumenten en markten. Iedere divisie kan zelf investeringsbeslissingen nemen op basis van strategische doelstellingen. Het gaat allemaal om schaal en behendigheid (agile werken).
De wijzigingen hebben geen invloed op de algehele merk- en marketinginvesteringen van Unilever, die dit jaar over de hele linie grotendeels vergelijkbaar zijn met die van het afgelopen jaar.
Ook de algemene strategie en financiële doelstellingen tot 2020 veranderen niet.
Foto: ANP.