Uitstel bonusprogramma scheelt AH boete

Er dreigt voor Albert Heijn geen sanctie meer van Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) wegens het verkeerd opslaan van persoonsgegevens voor een nieuw persoonlijk voordeelprogramma. Uitstel van het programma door AH was daarvoor voldoende. Na aanpassing van de opslagprocedures ontvouwt de supermarkt het plan alsnog.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Albert Heijn kondigde in januari het nieuwe voordeelprogramma Mijn Bonus aan voor houders van persoonsgebonden bonuskaarten. Bij Mijn Bonus zou het gaan om aanbiedingen op een aantal producten waarvan Albert Heijn op basis van bonuskaartgegevens weet dat de klant die regelmatig koopt. Daarnaast zouden klanten aanbiedingen ontvangen voor producten waarvan Albert Heijn verwacht dat die goed aansluiten bij de wensen van de klant.

Voor het maken van persoonlijke analyses van klanten op basis van hun aankoopgedrag en het op basis daarvan doen van gepersonaliseerde aanbiedingen aan klanten is toestemming van betrokkenen vereist. Het vragen van deze toestemming moet aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de klant goed worden geïnformeerd om de toestemming rechtsgeldig te laten zijn. Doordat geen sprake is geweest van ondubbelzinnige toestemming beschikt Albert Heijn volgens het CBP nog niet over een rechtsgeldige grondslag voor het verwerken van de persoonsgegevens. Albert Heijn werkt aan een hernieuwde opt-in om persoonlijke gegevens van bonuskaarthouders te verzamelen. Daarna zal Mijn Bonus naar verwachting alsnog van start gaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie