Travis Kalanick, CEO van Uber, heeft in 13 tweets afstand genomen van de uitspraken van Michael over het natrekken van journalisten.
Emil Michael zei deze week dat hij één miljoen dollar zou uitgeven om onderzoek te laten plegen naar kritische journalisten om hen een koekje van eigen deeg te geven. Dit zei hij tijdens een informeel diner waar ook journalisten aanwezig waren.
Off the record
Een BuzzFeed-journalist die niet wist dat het etentje off the record was publiceerde een artikel over de uitspraken. Met de uitspraken doelde Michael specifiek op Sarah Lacey, een Amerikaanse journalist die pas een artikel schreef over vermeend seksisme van Uber in Lyon. Lacey reageert geschokt op de uitspraken. Via Twitter maakte Michael later zijn excuses aan Lacey.
Michael heeft inmiddels ook laten weten dat het hem spijt en dat het niet zo bedoeld was; Uber gaat de levens van journalisten niet onderzoeken en heeft dit ook nooit overwogen.
God View
In hetzelfde artikel maakt Buzzfeed melding van een ander opmerklijk fenomeen: God View, een functie die het mogelijk maakt om Uber auto’s en gebruikers die een auto hebben besteld te volgen. De functie is niet te gebruiken door taxichauffeurs, maar het is wel op grote schaal beschikbaar voor degenen op corporate level, en die gebruiken dat ook. Toen een journaliste met een Uber-taxi bij het hoofdkantoor van Uber aankwam voor een interview met de manager, zei deze terwijl hij naar zijn iPhone wees: 'ik volgde je al.' Eerder dit jaar bleek al dat Uber in 2011 met God View live de locatie van verschillende bekende passagiers had getoond tijdens een feest in Chicago. Dit is in strijd met Ubers privacybeleid.
Media-aandacht
Al deze persaandacht komt erg ongelegen, want Uber heeft in de afgelopen tijd naast de pers, ook de overheid en concurrenten tegen zich in het harnas gejaagd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!