Dat begrijpt televisieland inmiddels ook. Miljoenen tweets tijdens events als de Superbowl, maar ook TV shows, bewijzen dat Twitter de nieuwe watercooler is geworden. Tijdens SXSW 2013 woonde ik een sessie bij waarbij vele interessante inzichten werden gedeeld. In de US kijken 3 van de 10 mensen TV shows omdat 'Twitter dat zegt'.
Twitter ziet de potentie ook. Nog in minder dan een jaar partnerde Twitter met Nielsen, nam het social analytics speler Bluefin Labs over en gingen ze recentelijk in zee met BBC America.
Miljoenendeal
Vandaag werd bekendgemaakt dat Twitter een miljoenendeal heeft gesloten met Starcom MediaVest Group. De deal houdt in dat klanten van SMG (oa P&G, Walmart, Coca-Cola) toegang krijgen tot speciale advertising diensten, research en data. Volgende de Financial Times een deal van honderden miljoenen over meerdere jaren.
Ik schreef vorige maand al over de verschillende socialtv strategiën en hoe belangrijk de rol is van social (specifiek twitter) als aanjager van kijkcijfers. Overigens erkent Nielsen dit nu ook. De Nielsen ratings waren wel aan een update toe. Mensen die kijken via diensten als Hulu, Netflix, Apple TV, Amazon Prime, Roku, iTunes, smartphones, tablets werden immers niet meegenomen in hun kijkcijfers. Maar dankzij hun partnership met Twitter komen zij dit jaar nog met eigen Twitter TV rating.
Al met al een markt die ontzettend in beweging is en zeer interessant is om in de gaten te houden. In dit tempo zal het ongetwijfeld niet lang duren voordat we ook in het Nederlandse TV landschap interessante overnames en partnerships gaan zien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!