De netto tv-bestedingen (spot) vielen terug van 855 miljoen euro in 2008 naar 781 miljoen euro in 2009, een daling van bijna 8,7 pct. Ook de nonspot bestedingen deden een forse stap terug, van 119 miljoen euro in 2008 naar 104 miljoen in 2009, een daling van 12,5 pct.
Uit de jaarcijfers die Spot vandaag presenteert blijkt dat de sectoren die het het meest lieten afweten (als verwacht) banken en verzekeringen zijn en vroegconjuncturele sectoren als de auto- en de uitzendbranche. De dagelijkse consumptiegoederen blijven echter goed gekocht worden, weet Paul van Niekerk van Spot. ‘Vooral de grote adverteerders in deze fast movers-branche investeren juist nu in reclame. Dit anticyclisch adverteren blijkt uit vele studies bij eerdere crises steeds weer een winnende strategie. Van de Top 10 adverteerders laten - tegen de stroom in - er zes dan ook een duidelijke groei zien in crisisjaar 2009.’ De sterkste branches zijn die van de dagelijkse producten voor eten, drinken en lichaamsverzorging. Daarnaast ziet Spot enkele oude en nieuwe investeerders juist nu hun kans grijpen: energiebedrijven, luchtvaartbedrijven en warenhuizen. Opvallend is dat ook de ‘Goede Doelen’ erg actief zijn in 2009. (meer morgen in Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!