TMG verbetert bedrijfsresultaat en wil strategisch partnership met Dasym

De EBITDA bleef in het eerste kwartaal bijna gelijk. Het bedrijfsresultaat verbeterde met 0,3 miljoen naar 0,8 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte Telegraaf Media Groep zojuist bekend.

De opbrengsten daalden met 5,7 procent van 124 miljoen euro naar 116,9 miljoen, ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014, onder meer vanwege het stoppen van minder renderende titels.

De EBITDA was 7,6 miljoen. Vergelijkbaar met een jaar eerder, doordat de totale kosten afnamen en in lijn lagen met de lagere omzet.
Het aantal combinatieabonnementen (print en digitaal) van De Telegraaf is met 9,3 procent gestegen.

Advertentie-opbrengsten
De advertentie-opbrengsten daalden met 6,0 miljoen (-14,7%) bij zowel de print- als de radioactiviteiten. De oplageomzet verminderde met 1,2 miljoen (-1,7%). De algehele daling van het aantal abonnementen van de dagbladen was in het eerste kwartaal fractioneel lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

De totale kosten daalden met 6,1 procent naar 116,1 miljoen. De kosten voor grond- en hulpstoffen waren 2,2 miljoen lager door verminderde oplagen bij de dagbladactiviteiten en een verschuiving naar digitale abonnementen. Daarnaast waren er lagere distributiekosten bij Metro door het beëindigen van Sp!ts en het wijzigen van contracten met OV-partijen.

De personeelskosten verminderden met 3,0 miljoen, vooral toe te schrijven aan een FTE-reductie uit in 2014 ingezette reorganisaties en het niet invullen van vacatures. De eerste fase van de reorganisatie bij Holland Media Combinatie is eind januari 2015 afgerond. In deze fase zijn circa 80 FTE boventallig geworden. In de tweede fase worden circa 35 FTE boventallig. Deze tweede fase zal naar verwachting in het tweede kwartaal zijn afgerond.

Holland Media Combinatie
&;Bij Holland Media Combinatie wordt de organisatie op dit moment ingericht rondom de sterke merken van de organisatie. Bij Landelijke Media zijn de plannen hiervoor in ontwikkeling. De plannen voor Landelijke Media zullen in het tweede kwartaal worden aangekondigd. TMG hecht grote waarde aan een zorgvuldige voorbereiding en vooroverleg met leden van het management en de redactie. Dat vraagt tijd.&;

Sky Radio Group
Bij Sky Radio Group zien we inmiddels de eerste effecten van de toegenomen marketinginspanningen, meldt Van der Snoek kort.

Keesing
Keesing Media Group verbeterde de opbrengsten en het resultaat als gevolg van nieuwe puzzeledities in Frankrijk en de lancering van tekenboeken in Nederland en het buitenland.

Voorzichtig herstel
Ceo Geert-Jan van der Snoek: &;We hebben als organisatie nog een flinke weg te gaan, maar we zijn blij met voorzichtige tekenen van herstel. Ondanks de verwachte voortgezette daling van met name de inkomsten uit advertenties kenmerkte het eerste kwartaal zich door een positieve EBITDA en een verbetering van het bedrijfsresultaat ten opzichte van het eerste kwartaal 2014. Kostenbesparingen hebben ervoor gezorgd dat de totale kosten in lijn zijn met de lagere omzet. Naast kostenbesparingen voeren we gefaseerd maatregelen door die voortvloeien uit de nieuwe koers: focus op hoofdmerken en onderscheidende content, de ontwikkeling van een competente en gezonde organisatie en een sterk cross mediaal digitaal aanbod.&;

Strategische samenwerking met Dasym
Na eerdere ontkenning, bevestigt Van der Snoek dat TMG een strategische samenwerking wil met Dasym, het investeringsverhikel van grootaandeelhouder Frank Botman. Adformatie schreef daar al over. &;We hebben eerder aangekondigd dat we onze positie in het digitale domein willen versterken in samenwerking met cross industry partners. Onze kracht is het produceren van content op het gebied van nieuws en entertainment om consumenten 24/7 te informeren, inspireren, vermaken en verbinden. De snelle opkomst van Over The Top (OTT) content (streaming video diensten, online TV en digitale radio content die los van distributieverantwoordelijkheid over digitale kanalen wordt gedistribueerd) brengt méér en nieuwe aanbieders op de markt. TMG wil in deze groeisegmenten haar positie innemen en deze met partners ontwikkelen en investeerbaar maken. Daarvoor hebben we een partner gevonden met een bewezen track record: Dasym Investment Strategies.&;

TMG en Dasym willen een fonds oprichten, om gezamenlijk te investeren in de ontwikkeling van &;nieuwe, innovatieve distributiemodellen en in ontwikkelbedrijven in kansrijke digitale domeinen. Een van de initiatieven in het kader van OTT-ontwikkeling is de realisatie van een streaming content platform dat zich richt op de ontwikkeling van digitale distributiemodellen voor sterke domeinen zoals bijvoorbeeld sport&;.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie