In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014
iBeacons openen fysieke wereldvoor digitale apparaten
Het op grote schaal toepassen van BLE betekent dat apparaten kunnen praten met andere apparaten. Maar veel belangrijker dan dat, is om onze apparaten te laten praten met de wereld om ons heen. Apple legt hiervoor de basis, met de nog weinig bekende iOS 7 functie iBeacon. Hiermee wordt elke smartphone voorzien van Bluetooth LE en daarmee een zender van het signaal. Maar het wordt nog interessanter met stand-alone iBeacons; kleine zendertjes, die voortdurend een BLE-signaal uitzenden. Deze zenders zullen straks echt de fysieke wereld openen voor onze digitale apparaten.
De meest voor de hand liggende toepassing voor iBeacon is het koppelen van digitale informatie aan fysieke plaatsen. In een museum, bijvoorbeeld, waar je bij een schilderij meer informatie over het kunstwerk direct op je smartphone vindt, zonder dat je er naar hoeft te zoeken. In de sportschool is straks elk apparaat waar je voor gaat staan direct afgesteld op jouw persoonlijke trainingsschema. Waar het rondje joggen eerder die week en het fietsen naar je werk, ook al in verwerkt is.
De instellingen van je auto passen zich straks bij het instappen direct aan, aan jouw voorkeuren. Handig als je vrouw of kinderen de auto ook gebruiken. En nog handiger, als dit op vakantie in een huurauto ook kan.
Kansen
Tot nu toe lijken vooral retailers kansen te ruiken met iBeacon. Innovatieve toepassingen in winkels kunnen klanten helpen met persoonlijke en hyper-lokale aanbiedingen. Of met achtergrondinformatie over producten in de schappen. Het geeft de consument meer gemak en macht. En aan de andere kant gaan er met het in kaart brengen van bewegingsstromen in winkels en winkelcentra werelden aan informatie open voor ondernemers via heat maps, segmentatie en contextuele analytics.
Er ontstaan unieke kansen om marketing en reclamecampagnes eindelijk echt meetbaar te maken op een wetenschappelijke manier. Het effect ervan is immers directterug te vinden in de bezoekersaantallen en aankopen in de winkel. En dat zegt meer over je campagne dan wanneer je, zoals voorheen, alleen kijkt naar de omzet. Die is immers van meer factoren afhankelijk.
Mobile biedt de mogelijkheid om interactie met de consument nauwkeurig te meten inelke fase, biedt de mogelijkheid om deze gaandeweg bij te sturen en tenslotte de aankoop te registreren. Hiermee krijgen we voor het eerst echt inzicht in het ROI van campagnes.
Mobile maakt traditionele reclame niet alleen beter accountable, het biedt ons de mogelijkheid het hele beeld van reclame op de schop te gooien. Het zijn danvoor de doelgroep niet meer irritante ongerichte broadcast-berichten, maar dit worden meer en meer gerichte en waardevolle aanbiedingen en diensten.
Het is duidelijk dat 'mobile' hard op weg is om het platform te worden van ons hele dagelijks leven. Alles wat hierop kan worden aangesloten, zal hierop wordenaangesloten. De informatie zal ons slimmer en efficiënter maken en daarmee veel in ons dagelijks leven makkelijker en plezieriger maken. Er liggen veel prachtige kansen voor het grijpen. Voor bedrijven en vooral ook voor de consument.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!