Marqt, de supermarkt met duurzame dagelijkse boodschappen, groeit langzaam maar gestaag. Het bedrijf is negen jaar na zijn oprichting met 13 winkels gevestigd in vier steden en wil graag álles goed doen waar de gewone supermarkten de fout in gaan.
In november 2014 verrichten Synergie en SSI onderzoek onder consumenten en marketeers naar Inspirerende Merken. Gevraagd naar merken die zijn zélf het meest inspirerend vinden, zetten marketingbeslissers Marqt op een zevende plaats: onder Coolblue en boven Heineken. Op de onderzochte parameter ‘Houding en Visie’ scoorde Marqt zelfs het allerhoogst, nog boven iconische merken als Tesla en Triodos. Consumenten noemden Marqt in datzelfde onderzoek niet eens. Marqt is kortom nog altijd vrij onbekend bij het grote publiek, maar is een lichtend voorbeeld voor strategische marketeers.
Ceo Meike Beeren is een vrouw met een missie en spreekt niet graag met vakmedia: die kosten haar te veel tijd en die tijd steekt ze volgens eigen zeggen liever in goede producten, winkels en mensen. Voor congressen, seminars of workshops is evenmin te strikken: het leidt maar af van de goede zaak waar Marqt voor staat. Voor Change your perspective | Advertiser’s Summit 2015 in Kopenhagen, eerder deze maand georganiseerd door Persgroep, maakte ze een uitzondering omdat ze volgens eigen zeggen inschatte dat het gehoor dáár bestond uit relevante influencers. Er zaten 150 marketing- en mediaspecialisten in de zaal en Beerens reflecteerde op het thema. Dichterbij het marketingbeleid van Marqt kun je niet komen, maar Tijdschrift voor Marketing was erbij en tekende 16 bijzondere uitspraken op:
1. Geld
Mijn God wat is er een hoop geld nodig om een bedrijf als dit op te richten.
2. Vloektermen
Het gaat in deze wereld ontzettend vaak over ‘beleving creëren’, ‘merken bouwen’, ‘experience’. Ik vind dat allemaal vloektermen. Het gaat in de foodretail veel te weinig over het product. Mijn dagelijks werk gaat echt over praten met boeren, telers, vissers.
3. Verpakking
Verpakkingen zijn duurder geworden dan het product. Als je kijkt wat er op een plaatje staat en wat je uiteindelijk op je bord legt, verbaas ik me erover dat mensen met gezond verstand zoiets willen eten.
(foto: Pundo3000.com)
4. Straatbeeld
Inmiddels wordt 90 procent van ons eten verkocht via het supermarktkanaal. Supermarkten verpesten echt het straatbeeld. Heel véél ketens verpesten het straatbeeld. Ik vind het een uitdaging om retailers zich niet alleen te laten bekommeren over de producten die ze verkopen, maar ook om de omgeving waarin ze dat doen.
5. Rommel
Wij zijn met z’n allen verantwoordelijk geworden voor een groot deel van de werkloosheid. Zeven cent van elke euro die je betaalt in een supermarkt wordt besteed aan loon. Da’s niks. Dan moet je je ook niet verbazen over het feit dat je al die voorverpakte rommel moet eten.
6. Welpie
Allerlei marketeers krijgen de opdracht om te laten zien dat ze echt de állergoedkoopste retailer zijn. En als ook dát niet meer werkt, zetten ze de welpie in om klanten te trekken. Dat heeft natuurlijk niets te maken met het product zelf.
7. Schamen
We leven in het land waar we het laagste onderdeel van het bruto nationaal product uitgeven aan eten. We staan het kortst in de keuken, drie miljoen kant-en-klaarmaaltijden per dag, liefst een Dr. Oetker-pizza voor één euro in de bonus. Op dit moment zijn er héél veel marketeers héél druk bezig met héél grote campagnes over die paar spaarzame biologische producten die in de schappen van de supermarkten liggen. Daarom dénken we met z’n allen dat het allemaal heel erg de goede kant op beweegt maar de realiteit is dat we maar 2,4 procent biologische consumptie in ons land hebben. Daar moeten we ons kapot voor schamen.
8. Lange weg
Wat ik heb gedaan, kan ik niet iedereen aanraden want het is nogal een risicovolle operatie waar wij mee bezig zijn. Al 9 jaar onderweg, nog maar 13 winkels open en nog niet eens het 0-punt bereikt als het gaat om geld verdienen – dus da’s een lange weg.
9. Aandeelhouderswaarde
Wat is ons doel? Die vraag krijg ik regelmatig. Groot worden is geen écht doel op zich. Goed, dat is het allerbelangrijkste. We sturen niet op winstmaximalisatie. Bezig zijn met aandeelhouderswaarde is vaak de oorzaak van een slecht product. Het is wel een doel om een duurzaam bestaansrecht aan Marqt te koppelen. We zijn er nog niet, maar één ding weet ik zeker: dat gaat ons uiteindelijk lukken.
10. Marqt 2.0
Eind dit jaar zullen we winkel nummer 15 openen, dat wordt Marqt 2.0. Dat is niet – sorry mevrouw van de Jumbo – dezelfde producten in een ander jasje. Want dat is wat de gemiddelde retailer doet. Wij zijn samen met producenten bezig om het dagelijkse segment producten waarvan we vinden dat het aanbod nu te laag is, stevig uit te breiden.
11. Prijspeil
Als we aan het eind van dit jaar met Marqt 2.0 komen, hoop ik dat het met andere producten is, die ook op een lagere kostprijs zitten, waardoor de toegankelijkheid van Marqt groter wordt en er voor meer mensen geen reden meer is – het prijspeil – om niet bij ons te komen shoppen.
We spreken overigens bewust niet over verkoopprijs, maar over kostprijs.
12. Spijkerbroek of zalm
Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat iedereen wil eten, wat wij verkopen. Het is een product dat je in je mond stopt, het is geen sok of spijkerbroek, terwijl je wel voor de prijs van een spijkerbroek bij ons zalm kunt kopen, dus ik snap dat de keus voor een consument soms moeilijk is. Toch wil ik iedereen stimuleren om na te denken over het stemrecht dat je uiteindelijk hebt met de euro waarmee je eten koopt en waarmee je kunt bijdragen aan de verduurzaming van onze wereld.
13. Tussenschakels
Ik vind eten een mooi product en ik vind dat het ook een hele mooie omgeving verdient en deskundige mensen om het te verkopen. Als je vis rechtstreeks van een boot zonder tussenschakels naar je winkel brengt, moet je dat mooi op ijs presenteren. Zoiets kan alleen worden verkocht door een visspecialist die daar verstand van heeft.
14. Waarde
Dat presenteren op ijs, gecombineerd met een specialist die daar verstand van heeft, als je dát onder ‘beleving creeeren’ schaart, dan kunnen we er niet genoeg van hebben. Als je yoghurt laat ‘tappen’ zie ik niet welke waarde dat toevoegt voor een klant.
15. Complex
Ik lijk wel heel kritisch naar de buitenwereld maar vind dat wij zelf onwijs veel dingen niet goed doen. Het is ook een complex businessmodel, een retailbedrijf opstarten. Het gaat om 4.000 producten, 13 winkels, met bijna 1.000 mensen in dienst. Het gaat om 300 producenten achter ons. Het gaat om veel details die iedere dag moeten kloppen. Maar we hebben één ding wel goed gedaan: we hebben de hele markt gestimuleerd om mee te doen.
16. Ekoplaza
Als Ekoplaza zich door ons gestimuleerd voelt – laat ik dat positief uitdrukken – om zich harder door te ontwikkelen, dan wil ik dat aanmoedigen. Het is de enige retailer waarvan ik veel respect voor de visie en de missie heb. Ze zijn wat minder handig in het aan de man brengen ervan, maar worden er steeds handiger in. Het zijn wel onze voorgangers geweest.