Spotify for Brands – het platform dat inzicht geeft in doelgroepstatistieken om merken te koppelen aan de streaming-generatie – lanceert vandaag Playlist Targeting, een manier voor merken om met data uit Spotify hun doelgroep eenvoudig te bereiken.
De theorie achter de 'Playlist Targeting' is dat, wanneer gebruikers voor een bepaalde afspeellijst kiezen zoals Chill of Workout, dit gepaard gaat met een bepaalde stemming of activiteit. Merken kunnen hierop gericht inspelen door aanbiedingen te laten horen die hierbij passen.
Playlist Targeting is onderdeel van een geüpdate versie van Spotify Audience Targeting, dat verder ook mogelijkheden biedt voor targeting op gedrag- en doelgroepssegmente. Daarnaast biedt Spotify ook cross-platform retargeting om de communicatie met de luisteraars op verschillende momenten in stand te houden.
In het najaar van 2014 introduceerde Spotify al mogelijkheden voor video advertenties, onder de naam video takeover en sponsored session. Hiermee gaven ze merken een nieuwe premium omgeving om hun doelgroep te bereiken met geluid en hoogwaardige visueel materiaal, op zowel mobiele- als desktopplatforms.
Advertising is voor Spotify een sterk in belang groeiende inkomstenbron. Het streaming audiobedrijf rapporteerde over het eerste kwartaal van 2015 een groei met 53% in advertentie-inkomsten en een groei met 380% in inkomsten uit mobiele advertenties.