Het lijkt een trend in marketingland; een boek schrijven. De marketingboeken schieten als paddestoelen uit de grond. Vaak mooi aansluitend op dat wat er leeft bij ‘de twijfelende CMO’. Nu is dat dus Online Marketing, Social Media of PR 2.0. Lang niet al deze boeken zijn het lezen waard (is er al een hip leesteken ofzo om een eufemisme kracht bij te zetten?). En met bijna geen een van die boeken wordt direct geld verdiend. Maar toch lijkt het boekenschrijven een prima business-model. Dat ook voor jou binnen handbereik ligt. Leve de marketing guru 2.0!
Gooi er maar eens Twitter –of Google-search tegenaan; “ik ben een boek aan het schrijven”. Iedereen is een boek aan het schrijven. Jij niet? Waarom niet? Jij weet toch ook hoe het allemaal hoort? Jij hebt toch inmiddels ook al 4 jaar ervaring? Jij kraakt toch ook dagelijks op allerlei sites het slechte werk van al die andere prutsers af? Je kunt niet schrijven zeg je? Geeft nix. Je weet niet hoe je dat aanpakt? No worries, Molblog helpt je op weg:
1. Bouw aan je naam en personal branding
Je moet natuurlijk wel een beetje iemand zijn voordat je een boek kunt schrijven. Gelukkig zijn daar Twitter, Facebook, Hyves en tientallen marketingcongressen waar je je eerst een jaar lang flink laat horen. Hoe maakt niet uit; het gaat om je naam. Het liefst gekoppeld aan 'one single topic’. Bouw een stokpaardje op. Want daar gaat je boek straks natuurlijk over.
2. Kies een onderwerp, ronsel een uitgever
Laat alles en iedereen weten dat je bezig bent met een boek. Over je stokpaardje. Liefst een nieuw stokpaardje, een niche. Een Facebook-marketingboek ofzo. Doe je huiswerk op Twitter vervolgens goed en de uitgevers komen naar je toe. Beloofd. Zo niet, dan ga je ze gewoon spammen. De aanhouder wint. Na deze stap, is de rest een makkie.
3. Verzamel cases om je heen en mensen met een mening
Dan moet je boek vol. Ga cases verzamelen! Allereerst via je eigen netwerk maar zeker ook daarbuiten want je wil ook cases die nog niemand gezien heeft. Niet getreurd; een uurtje zoeken en je komt de meest mooie buitenlandse voorbeelden tegen. Geheime tip: die Scandinaviers zijn helemaal zo gek nog niet en ook Canada heeft nog flink wat onontdekte cases. Heb je niet genoeg cases? Interview dan gewoon wat inspirerende mensen, doet het ook altijd goed. Een eigen mening is daarbij totaal overbodig.
4. Weekendje Texel
En dan begint het. Schrijven. Journalisten en schrijvers als Mulisch zeggen dat het een vak is. Nee joh. Zij roepen toch ook dat ze ineens marketingadviseur worden, dan kun jij ook schrijver worden. Sluit je op in een huisje op Texel. Of Bakkum, doet het ook goed in de Twitter-scene. Laat je boek-in-ontwikkeling vooral veel lezen door een klein groepje om je heen. Want uiteindelijk maken zij je boek beter. En dat groepje kun je mooi meteen gebruiken als je boek uitkomt, die zullen extra gemotiveerd zijn om het te ‘buzzen’.
5. Marketing van een Marketingboek
Is je boek af? Dan begint het pas. Maar je zit inmiddels lang genoeg op Twitter en bent actief op andere social media dus de eerste buzz voor je boek is al begonnen. Ga daar keihard op door. Spam alles en iedereen met je boek. Maakt niet uit hoe; als het maar rumoer oplevert. Zeik alles af wat je ziet. Klaag op alle cases die je tegenkomt. En kop het telkens in met; wil je wel weten hoe het hoort... Succes gegarandeerd.
6. Oogsten
En dan begint Het Grote Oogsten. Er gaat een guru-wereld voor je open. Zet je digitale agenda maar klaar. Congressen, lezingen, dagvoorzitterschappen, workshops, prijsuitreikingen, gastbloggerschappen; echt waar, daar hou je het maanden mee uit. Je begint voor een fles wijn en eindigt met een tarief van een paar honderd euro per schnabbel. Je naam groeit. Je wordt wat waard. Die marketingdirecteur van die hele grote adverteerder gaat tegen z’n mensen zeggen; je moet die gast eens gaan bellen.
7. 200 euro per uur!
En daar ga je. Je gaat adviseren. Voor een paar honder euro per uur. Heerlijk; tegen afdelingen roepen dat ze het allemaal verkeerd doen. Prutsers! Het moet allemaal anders. De marketingdirecteur gaat steeds meer in je geloven maar ziet z’n mensen in de uitvoering keer op keer falen. Na een paar maanden denkt hij bij zichzelf; hij moet jou gewoon verantwoordelijk maken voor de hele opdracht, inclusief uitvoering! Mooi toch. Het begint met een boekje en het eindigt misschien met een hele dikke en echte klus bij een grote adverteerder.
8. Zie 2.
Maar damn. Adviesklussen en ook verantwoordelijk voor de uitvoering. Zelf aan de slag? Met eigen creativiteit en realiteit enzo? En werken in een bedrijfssituatie waar je niet alles zelf in de hand hebt? Daar had je geen rekening mee gehouden. Die cases uit je boek omvatten het beste van het beste; de 1001 slechte cases die je tegenkwam toonden aan dat het toch niet zo makkelijk is. Cases uit het verleden, van iemand anders nota bene, bieden geen garanties voor de toekomst. Poeh, snel maar een onderwerp bedenken voor een nieuw boek!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!