Feestdagen en maanfases. Het tv-programmaoverzicht van RTV Rijnmond tot omroep Alaska. Je kunt het zo gek niet bedenken of via SchedJoules kun je het achterhalen, downloaden en toevoegen aan je agenda.
“Onze business is niet de sexyste – maar we maken de wereld wel een stuk overzichtelijker”, zegt bedenker Rutger Geelen. Nu worden zijn kalenders maandelijks meer dan een miljard keer bekeken door ruim twee miljoen gebruikers.
De ongeveer vierhonderdtachtigduizend kalenders, overzichtjes, schema’s en andere handige lijstjes zijn verdeeld over vijf categorieën: sport, feestdagen, tv-programma’s, weer- en financiële informatie. Rutger kwam op het idee voor SchedJoules omdat hij het zo vervelend vond dat hij telkens online moest opzoeken wanneer en tegen wie Ajax speelde.
Onjuiste info? Dag gebruiker.
“Ik dacht: ‘er moeten toch meer mensen zijn met dit probleem.’ Met een vriend stond binnen een middag een website online met KNVB-data. Aanvankelijk kon iedereen items toevoegen, maar de kwaliteit ervan bleek niet erg hoog en redactie kostte veel tijd. Als je onjuiste informatie geeft, ben je de gebruiker meteen kwijt. Daarmee zijn we dus gestopt.”
Content broker
“Nu maken we items voor eindgebruikers, maar onze klanten – grote agenda-appontwikkelaars – zitten daar nog tussen. We bieden onze producten aan in een kleine twintig veelgebruikte agenda’s – waaronder sinds kort Microsofts Sunrise, dat al miljoenen keren gedownload is. Als gebruiker kun je tegen een kleine vergoeding je items direct uit onze app downloaden, maar het omzetpercentage daarvan wordt steeds kleiner. We zijn nu meer een ‘content broker’ dan dat we zelf inhoud b2c aanbieden. Het was even zoeken naar deze product-marktcombinatie, omdat we begonnen met een b2c-model .”
Koninginnedag
“Voor agenda-items, lijstjes en kalenders geldt dat ze het leukst zijn als ze dicht op de actualiteit zitten. Tijdens de Olympische Spelen zaten we er bovenop. Je zag direct wie in de prijzen was gevallen. Een gemiste kans is afgelopen 30 april, toen er weer toeristen in ‘t oranje op Amsterdam Centraal stonden. Daarop hadden we kunnen inspelen.”
De bron van alle waarheid
“We hebben de ambitie om in ons segment de grootste aanbieder te worden. We noemen dat hier wel eens ‘the one source of truth’. Het betekent dat we op alle fronten juister en completer moeten zijn dan de concurrentie. Daarom zijn we continu op zoek naar nieuwe items. We kopen of krijgen die van partners, maar verzamelen ook zelf. Bijvoorbeeld met ‘scraping’, ofwel automatisch informatie van een website kopiëren. Uiteraard altijd met toestemming van de eigenaar.”
CalConnect
“Sinds een jaar zit ik in de directie van CalConnect. Het is een consortium dat ernaar streeft alle agenda- en kalenderachtige systemen en tools op elkaar te laten aansluiten. Een kleine vereniging, waarbij Google, Microsoft als Apple zijn aangesloten. CalConnect is geen officiële ontwikkelaar van een standaard, maar heeft in de afgelopen vijf jaar wel aan elke belangrijke nieuwe standaard meegewerkt.”
Team
“Bij SchedJoules zijn we met z’n zevenen. Vier van ons zorgen voor de techniek, wat vooral neerkomt op datadistributie en –analyse. Wie gebruikt welke gegevens wanneer vanaf welk apparaat? Twee medewerkers zijn continu bezig met nieuwe items aan ons portfolio toevoegen. En ik, zonder technische achtergrond, kan inmiddels aardig met mijn collega’s meekomen.”
*) De inschrijving voor de Accenture Innovation Awards is geopend. Schrijf je in of tip een kanshebber op www.innovation-awards.nl. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!