Sanoma’s mannenbladen online: nul reacties. Op dat plaatje komen geen kopers af voor Sanoma’s mannenbladen. Maar er is nog hoop. Stop de huidige merken en begin helemaal opnieuw.
Ga eens naar de site van Panorama. De meest zieltogende onder de sites van de mannenbladen van Sanoma. Nul reacties. Nul reacties. Nul reacties. Om moedeloos van te worden. De social kracht van Revu, Panorama en Playboy is minimaal.
De oplagen van de printversies van de merken dalen al sinds de jaren negentig. Zou daar nog een koper op af komen? Nee, natuurlijk niet.
Gezien het feit dat er nauwelijks omzet in deze titels zit, nauwelijks winst en geen enkel perspectief online, kan Sanoma twee dingen doen. De titels weggeven, inclusief kosten, aan een liefhebber. Of de titels staken.
Daar zou ik graag een derde optie aan toevoegen: begin helemaal opnieuw met een brandende ambitie in het mannensegment. Met nieuwe merken. Honderd procent digitaal. Waarom zou Sanoma afscheid nemen van de helft van de Nederlandse bevolking? Mannen waren in het verleden niet zo interessant als uitgeefsegment. Dat was in het printtijdperk. Maar digitaal zijn mannen wel degelijk enorme mediaconsumenten.
Maar voordat die stap gezet kan worden naar nieuwe merken, moet je met de oude stoppen. Revu is dood. Panorama is op. Playboy is verlieslatende nostalgie. Geen (jonge) man zit meer op deze merken te wachten. Wel op nieuwe frisse ideeën. Het mooie van deze tijd is: binnen een jaar kun je met één nieuw mannenmerk net zo groot als en veel relevanter worden dan nu met de titels die op de glijbaan zitten en vrijwel beneden zijn aanbeland.
Dus: stop met de merken, ontsla (sorry jongens) een groot deel van de bezetting en begin met je sterspelers en nieuwelingen opnieuw. Maar geef de Nederlandse mannen waar ze recht op hebben: hun eigen digitale Linda.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!