De regeringspartijen CDA en VVD en gedoogpartner PVV hebben besloten dat de data twee cent per televisiegids gaan kosten, zo melden bronnen aan De Telegraaf. Dit is veel minder dan de veertien cent per week per exemplaar die de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) voor de gegevens wilde hebben.
Het gaat om gedrukte uitgaven van televisiegidsen. CDA en VVD zouden wel botsen over het bedrag dat eventueel gevraagd mag worden voor de digitale verspreiding van de programmagegevens.
Afgelopen december zette een Kamermeerderheid de publieke omroep nog flink onder druk om na meer dan een decennium een regeling te treffen met de dagbladuitgevers over het vrijgeven van de programmagegevens. Partijen kwamen zelf in het voorjaar niet tot een akkoord.
Telegraaf Media Nederland (uitgever van De Telegraaf) streeft al jaren naar het opzetten van een eigen gids. Bij een verwachte oplage van een miljoen stuks zou de vraagprijs van de NPO het uitgeefconcern vele miljoenen hebben gekost. Nu gaat het nog om ruim een miljoen euro per jaar. Telegraaf-directeur Frank Volmer vindt dat nog steeds een zeer hoog bedrag. 'We moeten nu echt gaan uitrekenen of we met deze kosten wel een televisiegids kunnen maken tegen een aanvaardbaar risico.'
Het is de bedoeling dat het kabinet zich komende vrijdag in de ministerraad buigt over het complete mediabeleid.
Bron: De Telegraaf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!