Innovatie is in de eerste plaatst een kwestie van doen. Durven en doen. ‘Daarom wil ik ook meer lefgozertjes op de afdeling. Jonge gasten die goed zien wat de concurrentie doet en − belangrijker nog − ook wat branchevreemde organisaties doen. Je moet niet in bestaande kaders blijven hangen. Juist daarbuiten vindt je frisse ideeën die zorgen voor nieuwe impulsen.’
Lef. Durven falen. Het zijn woorden die Janine Bos herhaaldelijk in de mond neemt als voorwaarden voor digitale transformatie. Zelf vindt de directeur Marketing en Communicatie dat Randstad nog lang niet op het niveau is waar het zou moeten staan.
Maar onder haar aanvoering is er de afgelopen drie jaar wel een innovatieve wind gaan waaien. Essentieel hierin is een mentaliteitsverandering. Verandering is niet eng, het is een kwestie van gewoon doen.
‘Beter achteraf vergiffenis vragen dan vooraf om toestemming.’ Kritiek hebben mag. Graag zelfs. ‘Als het maar constructief is,’ zegt Bos: ‘Een idee mag je alleen afschieten als je zelf met een beter idee komt.’
Prototyping
Wie innovatie een kans wil geven, moet risicomijdend gedrag mijden. Maar niemand maakt graag een misser. Daarom is het belangrijk om projecten zo snel mogelijk naar een prototype en naar de markt te brengen.
‘In een groot bedrijf als Randstad bestaat een neiging om zaken gelijk groot neer te zetten. Nadeel is dat je dan ook te maken hebt met groot falen. Daar hebben we van geleerd. Tegenwoordig proberen we ideeën eerst klein uit, daarna gaan we tweaken. Prototyping verkleint het risico en vergroot de snelheid van innoveren.’
Jonge adviseurs
Een ander onderdeel van het veranderingsproces, was de introductie van de Young Advisory Board, een adviesraad met jongeren van 14 tot 24 jaar. ‘Eén keer per maand komen ze bij elkaar, altijd op vrijdagmiddag na schooltijd tot half 7, en daarna een gezellig etentje.’
Als voorbeeld noemt ze de ‘wie je bent’-app waarmee jongeren in vier stappen een video-cv kunnen maken. Het idee kwam vanuit de afdeling Marketing, voor de uitvoering werd de hulp ingeroepen van de jongerenadviesraad.
Video cv met de 'Wie je bent-app' van Randstad
‘Daar komen dan opmerkingen uit waar wij zelf nooit op zouden zijn gekomen’, vertelt Bos. Zoals? ‘Bijvoorbeeld dat onder de filmpjes die je maakt met de app absoluut muziek te horen moet zijn. Hadden we zelf nooit bedacht. Maar ook dat ze die muziek zelf moeten kunnen kiezen. En dat er in de video geknipt en geplakt moet kunnen worden.’
50-plus power
In vervolg op de jongerenadviesraad, is er voor de doelgroep 50+ de Senior Advisory Board in het leven geroepen. De inzichten zijn meegenomen bij +Power, een landelijk programma dat ‘inzet op de kracht en ervaring van 50+’.
Oudere werkzoekenden vinden hier onder meer sollicitatietips, onlinetrainingen, een persoonlijkheidstest (met driehonderd vragen!) en een geautomatiseerde cv-generator, +Power, waarmee je in tien stappen een infographic kunt maken die de potentiële werkgever in één oogopslag laat zien wie je bent.
+Profiel Janine Bos
Virtual reality
Digitale transformatie is geen doel op zich, zegt Bos, maar een middel om kwaliteit te verbeteren en efficiency te verhogen. ‘Als techniek kan helpen, zullen we daar zeker naar kijken.’
Een van de opmerkelijke projecten die hieruit is voortgekomen, is een Virtual Reality-applicatie − in samenwerking met Capitola ontwikkeld voor de Oculus Rift − die werkloze jongeren en schoolverlaters helpt om zich te oriënteren op de toekomst.
Jongeren kunnen kiezen uit acht werkomgevingen. Met de bril op ‘zweven’ ze vervolgens door de werkomgeving. Bos: ‘Ze kunnen rondneuzen in een ziekenhuis, een kijkje nemen in een hotel of ervaren hoe het is om op een salesafdeling te werken. Zo kunnen ze op een speelse, levensechte manier ontdekken: Wat voor type ben ik? Ben ik technisch of klantgericht, of meer iemand voor de zorg?’
Met een speciale #wordenwiejebent-truck is Randstad vijf weken door het land gereden. En met succes, zegt Bos. ‘Iedereen wil die VR-bril op. Maar het geeft ook een perfecte aanleiding voor een gesprek; met studenten, maar ook met ouders en begeleiders.’
De techniek staat niet stil. ‘Dit keer kijken we naar de mogelijkheden van de Hololens.’
Hackaton
Het digitale bureau is volgens Bos belangrijk als het gaat om kennis van digitale ontwikkelingen, maar de creativiteit moet van de opdrachtgever komen. Te vaak ziet ze gebeuren dat een organisatie de hulp inroept van een bureau, dat een technische oplossing uit de hoed tovert: ‘Maar dat is te makkelijk. Bel een bureau en vraag: verzin maar wat. Daar geloof ik dus niet in.’
De hackaton van Randstad, georganiseerd i.s.m. Capitola
Een beproefd middel om input van buiten te mobiliseren, is het organiseren van een ‘hackaton’. Randstad heeft dit al een paar keer gedaan. Dat leverde veel ideeën op. Zoals het idee om een chatfunctie te integreren in een banenzoeker.
En over het winnende idee van dit jaar is Bos helemaal enthousiast: een app die persoonlijkheidskenmerken analyseert door middel van stemanalyse. ‘Dat werkt echt, verbazingwekkend genoeg. De software haalt je persoonlijkheidskenmerken er feilloos uit.’ Het idee zal binnenkort worden uitgevoerd.