Premium

Berit Hols fascinatie voor de (verrassende) invloed van technologie op ons gedrag

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Berit Hol van MediaMonks.

Berit Hol

Deze week was Berit Hol, senior creative MediaMonks, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Berit over haar week: 'Bij het verzamelen van mijn random pic(k)s van deze week wist ik direct wat de rode draad zou zijn. Tijdens mijn afstuderen in 2015 ging één van mijn eindprojecten over de invloed van hyper targeted advertising op het vormen van mijzelf als persoon.

Mijn fascinatie over de invloed van technologie op ons gedrag is daarna enkel gegroeid. En dat gaat natuurlijk twee kanten op. De zin “First we shape our tools, and then the tools shape us” is me altijd bijgebleven. We hebben als digitale makers dus een grote verantwoordelijkheid. In mijn werk probeer ik dit altijd mee te nemen, en dan met name de vraag: hoe kunnen wij als ontwerpers en advertisers hier zo bewust mogelijk mee omgaan?

Mijn pic(k)s van de week gaan dan ook over het snijvlak waar de digitale en de fysieke wereld elkaar ontmoeten, en hoe onze beleving en gedrag daardoor beïnvloed worden.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. 'Keep That Ni Hao In Yr Mouth'

'Geweldig wanneer het digitale tastbaar wordt gemaakt. Ik trap daarom graag af met een project van de Chinees-Amerikaanse kunstenaar Ada Chen, waarin ze gesprekken die ze heeft gevoerd in dating apps tastbaar maakt door ze om te vormen tot prachtige sieraden.

De inhoud van de gesprekken zijn echter minder fraai. Met haar sieraden wil ze dan ook uiting geven aan het nare gevoel dat ze overhield aan chatgesprekken waarin haar aantrekkelijkheid als Aziatische vrouw wordt besproken.'

Het kunstproject van Ada Chen
Het kunstproject van Ada Chen

2. 'Als kijker bekeek je het optreden vanuit hoeken waar je als fysieke bezoeker niet toe in staat bent'

'Als er iets is dat ik het afgelopen jaar heb gemist, is het wel het bezoeken van concerten en festivals. De muzieksector ging op zoek naar alternatieven: we zagen livestreams en ook virtuele optredens in een versnelling raken.

Eerder waren er al de shows van Travis Scott in Fortnite en Post Malone x Pokémon, maar afgelopen week was er een show van een artiest dichter bij huis en écht live. De Belgische rapper Zwangere Guy trad op in poppodium AB in Brussel met een virtueel optreden genaamd ZWANGERE di-GUY-taal (props voor de woordgrap).

Als kijker bekeek je het optreden vanuit hoeken waar je als fysieke bezoeker niet toe in staat bent, was er een virtuele bar en kon je deelnemen aan een heuse ‘wall of death’*. Guy’s optreden was de aftrap van meer live optredens in AB’s virtuele zaal. Écht live dus bijzijn, is meemaken. Ik hoop dat, ook wanneer we weer met elkaar in een zaal mogen staan, het virtueel beleven van muziek here to stay is.'

De digitale Zwangere Guy
De digitale Zwangere Guy

3. 'De vrouwelijke motorrijder bleek een 50-jarige man te zijn die FaceApp gebruikte'

'Wie het social account van @azusagakuyuki volgt ziet een jonge vrouwelijke motorrijder. Maar niets is minder waar. De massaal online geliefde Japanner bleek een 50-jarige man te zijn die FaceApp gebruikte om zichzelf om te vormen tot vrouwelijke motorrijder. Zijn beweegreden? ‘First I just tried, then it happened to turn out to be fairly pretty. I get as many as 1,000 'likes' now, though it was usually below 10 before. I got carried away gradually as I tried to make it cuter.’

Zijn onthulling riep online veel vragen op, met name vragen over de aantrekkingskracht die de FaceApp versie van de man had op de vragenstellers. Envragen als: staat aantrekkingskracht los van gender of zelfs van een fysiek persoon? Is deze man een catfish of draagt dit juist bij tot het normaliseren van het hebben van een online alter ego? Gelukkig maken de meesten van zijn volgers zich er niet al te druk om: ‘Think he is nice looking. My age... man with motorcycle… what is not to like?’'

Face editing: Japanese biker tricks internet into thinking he is a young woman

Moto-influencer @azusagakuyuki
Moto-influencer @azusagakuyuki

4. Siri en andere ‘vrouwelijke’ virtual assistants worden regelmatig aangerand

'Technologie beïnvloedt ons gedrag continu en vice versa. Offline gedrag doet op een bepaald moment ook zijn intrede in het online domein, en helaas is het seksueel lastigvallen van een ander nu ook iets wat ‘vrouwelijke’ virtual assistants overkomt. De campagne #HeyUpdateMyVoice uit 2020, geïnitieerd door UNESCO, kaartte deze cyber harassment tegen vrouwelijke virtual assistants aan en pleitte voor het aanpassen van voorgeprogrammeerde reacties. “If even virtual assistants are harassed, can you imagine how many women are victims of this kind of violence?”

Waar reacties van veel assistants afgelopen jaar werden aangepast naar nietszeggende teksten als “sorry, I don’t understand”, gooit de Brazilliaanse bank Badesco het vanaf nu over een meer confronterende boeg via de reacties van hun virtual assistant.'

Virtual assistants (je verzint het niet) worden regelmatig verbaal aangerand
Virtual assistants (je verzint het niet) worden regelmatig verbaal aangerand

5. TikTok-fenomeen Lubalin maakt muziek van drama op internet

'Deze week wil ik graag eindigen met de meest luchtige random pic(k) of the day. Bij MediaMonks werk ik aan de meest uiteenlopende campagnes, en ‘het internet’ blijft voor mij een eindeloze bron van inspiratie. Met name doordat content ein-de-loos geremixt wordt, waarbij een uiting of gebeurtenis - anything really - in vele gedaantes terug kan komen.

Dit bewijst producer en TikTok-fenomeen Lubalin als geen ander. In zijn TikTok-serie ‘Internet Drama’ gebruikt hij online 'drama' conversaties als de basis voor door hemzelf geproduceerde muziek. Het resultaat is een hilarische serie die mij nooit verveelt.

Tsanks.'

TikTok-fenomeen Lubalin
TikTok-fenomeen Lubalin

Komende week is creatief Pim Gerrits curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie