Lidwien van de Wijngaert begint medio als hoogleraar Communicatie in organisaties aan de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit. Ze werkt nu als senior onderzoeker bij de vakgroep Media, Communicatie en Organisatie van de Universiteit Twente.
Van de Wijngaert is deskundig in sociale media. Ze ontwikkelde methoden voor de analyse van sociale media in crisis- en marketingcommunicatie en doet onderzoek naar gebruik van ICT door een breed publiek.
Lidwien van de Wijngaert (1970) behaalde in 1993 aan de Universiteit van Amsterdam haar Master Communicatiewetenschap, met als specialisatie Informatiestudies. Ze werkte als onderzoeker bij het Telematica Instituut en promoveerde zes jaar later aan de Universiteit Utrecht op het onderzoek: Matching Media: Information Need and New Media Choice, een onderzoek naar de relatie tussen taak- en situationele kenmerken en de keuze voor een communicatiekanaal.
Elektronische overheid
Aansluitend werkte ze als docent massacommunicatie (1998-1999) en als universitair docent en onderzoeker bij het Instituut voor Informatica en Informatiekunde (1999-2008) bij diezelfde universiteit. Ze vervulde gastdocentschappen aan de Northwestern University, Chicago, Illinois, USA en Syracuse University, Upstate New York. In 2008 werd ze senior onderzoeker aan de Universiteit Twente, waar ze onderzoek leidt naar het gebruik van de elektronische overheid. Ze heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de rol van social media in de aanloop van het Project X feest in Haren.
Communicatie in netwerken
Aan de Radboud Universiteit gaat Van de Wijngaert binnen het onderzoeksinstituut Centre for Language Studies onderzoek doen naar de communicatie in netwerken binnen en tussen organisaties. Daarnaast verzorgt ze onderwijs bij de bacheloropleiding Communicatie- en informatiewetenschappen, de masterspecialisatie Communicatie en beïnvloeding en de researchmaster Language and Communication.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!