De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt groeien de komende vijf jaar met gemiddeld 4,2 procent per jaar. In dit tempo komen de totale entertainment- en mediabestedingen uit op 2,2 biljoen dollar in 2021.
Het zijn voornamelijk bedrijven die de beleving en ervaring van de gebruiker voorop stellen die profiteren van de groei in deze markt, meldt PwC. Daarbij gaat het vooral om bedrijfsmodellen die gebaseerd zijn op een direct-tot-consument strategie. Zo groeit online video de komende vijf jaar naar verwachting met 11,6 procent per jaar en muziek streaming zelfs met 20,7 procent. Deze bedrijfsmodellen worden gekenmerkt door slimme technologie, gebruiksvriendelijkheid en ruime keuzemogelijkheden.
'Bouw communities'
Volgens Ennèl van Eeden, partner bij PwC Nederland, leiden veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen stilaan tot een kloof tussen hoe consumenten media en entertainment willen ervaren en betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. ‘Bouw eerst aan actieve, hoogwaardige communities, met gedeelde passies, waarden en interesses. En combineer dat met slimme technologieën om gebruikers superieure gebruikerservaringen te bieden. De content moet de gebruiker vinden en niet andersom.’
Vertraagde groei reclamebestedingen
De groei in reclamebestedingen valt iets terug ten opzichte van afgelopen jaren en bedraagt tot 2021 gemiddeld 4,2 procent per jaar. Steeds meer consumenten hebben een voorkeur voor advertentievrije varianten van media en entertainment, zegt PwC. Adverteerders zijn anderzijds ontevreden over de huidige gebrek aan meetmogelijkheden van digitale media.
De groei moet met name komen van reclame op de mobiel. Die steeg vorig jaar met maar liefst 58,7 procent en neemt tot 2021 met gemiddeld 18,5 procent per jaar toe. Toch is reclame via vast internet nog steeds goed voor bijna twee derde van de totale bestedingen aan online reclame. Inmiddels zijn online reclamebestedingen de tv-bestedingen voorbij gegaan.
Verder valt op dat krantenuitgevers in 2016 meer omzet haalden uit de oplage van kranten dan uit advertenties.
Betrouwbare meetmethoden
Van Eeden pleit wel voor 'geaccepteerde betrouwbare meetmethoden', die transparantie bieden op de effectiviteit van de belangrijkste platforms. 'Zolang die er niet is, zijn grote merken terughoudend om zich in nog grotere mate te concentreren op internetreclame.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!