De applicatie belooft je dat je geen korting meer hoeft te missen. Zo kan je folders bekijken en producten scannen om te zien of ze voorradig zijn bij de winkels in de app.
Forse ambitie
Ambitie kan je PLUX niet ontzeggen. De dienst wil de grootste retailers in verschillende marktsegmenten aan zich verbinden. Lukt de grootste niet, dan wordt gemikt op de een na grootste. Spierballentaal om de app goed in de markt te zetten, nadat PLUX al eerder vrij anoniem door het leven ging als app voor klantenkaarten. Vanaf moment één mogen wel alle horeca- en kledingzaken zich al aanmelden. ‘Daar is niet meteen een marktleider in aan te wijzen’, valt te lezen bij Emerce.
Op deze lanceringsdag is PLUX nog niet heel aantrekkelijk om te gebruiken. Al voordat je het winkelaanbod kon achterhalen en antwoord krijgt op de ‘what’s in it for me‘ vraag, dien je al een account aan te maken op de app. Dat is een behoorlijke hobbel. Daarna heb je toegang tot de folders, klantenkaarten – de functie die de app voorheen al had, producten scannen, producten zoeken, een overzicht van winkels en je profielinformatie.
Geen vetpot, zoeken wel handig
Momenteel is de database van PLUX geen vetpot, met alleen Paradigit als verbonden winkelketen. Spoedig moeten daar bijvoorbeeld boekenwinkels Libris en Bladwijze en Bike Totaal bij komen. In Folders blader je de PDF-folders van die ketens door. Daar kan je door het aanbod beter Reclamefolder of Spotta voor blijven gebruiken. Met Winkels kan je winkels zoeken, maar goed, Google kan dat ook en dat vereist geen account.
Lees ook: Nederlandse iPhone-app Selly wil leegstand van winkels tegengaan
De productzoeker lijkt al snel de hoofdrolspeler, naast in ieder geval de persoonlijke kortingen die de app op termijn belooft. De zoeker is aardig. Paradigit heeft bijvoorbeeld 2959 producten geïndexeerd die je op rubriek kan doorbladeren in de app. Negen soorten batterijen, 202 laptops, 50 printers en ga zo maar door. Daarnaast kan je ook de zoekbalk in het productoverzicht gebruiken, waarmee je meteen de producten op rij ziet. Elk product wordt uitgelicht met een omschrijving, foto, prijs en de openingstijden van de winkels. Daarnaast zijn er drie opties. Je favoriet een product om er later op terug te komen, selecteert een andere vestiging dan de meest nabije of… kiest voor afhalen.
Waar de schoen wringt
En daar wringt toch de schoen. PLUX geeft winkels de uitgebreide mogelijkheid zich te profileren in een app, waardoor je het winkelaanbod altijd bij je hebt. Je krijgt zelfs een wortel voorgehouden met de belofte dat je nooit meer een aanbieding mist. Daarvoor heb je zelfs je locatiegegevens afgestaan, ben je ingelogd en sta je pushberichten toe. Maar puntje bij paaltje, is de app gewoon niet zo handig als een webshop.
De voorraadinformatie zal een van de knelpunten zijn, omdat niet alle winkelketens hun voorraad rechtstreeks naar de app kunnen doorzetten. Het betekent dat je wel kan zien dat een winkel een bepaald product wil leveren, maar niet of het ook kan. Je moet alsnog naar de telefoon grijpen om te vragen of je vanmiddag even na je werk langs kan rijden. Tja, maakt dat winkels weer aantrekkelijker dan webshops? Of zit het toch in de kracht van de kortingen?
Pluspunten
+ Handige productzoeker
+ 'Geen korting meer missen' is mooie belofte
Minpunten
- Account aanmaken voordat je begint
- Voorraadinformatie niet perse accuraat
- Mist het gemak van een webshop...
Dit artikel, geschreven door Bart Breij (@Scarbir), is met toestemming doorgeplaatst van iCulture.nl in het kader van een wederzijdse contentuitwisseling om zakelijk mobiel gebruik te promoten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!