Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37 procent gegroeid.
Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.
De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000).
Opvallend is de forse aanwas van nieuwe online kopers in de thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage nieuwkomers 18 procent, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht.
Het totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4 miljoen, een stijging van 29 procent ten opzichte van een jaar geleden.
Door de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld bestede bedrag per online koper afgenomen, van ? 258,- naar ? 243,-.
Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken en uiteindelijk ook te kopen.
Veelal blijken deze firsttimers aankopen te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of bij een online postorderaar (kleding).
Daarnaast draagt ook de sterke stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van de online shoppingmarkt.
Consumenten zijn langer en makkelijker online en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de webwinkels.
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar
1998: ?41,-
1999: ?147,-
2000: ?312,-
2001: ?527,-
2002: ?937,-
2003: ?1.237,-
2004: ? 1.678,-
2005 1e half jaar: ?1.065,-
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2005-1
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!