Investeringen in data leiden tot hogere klanttevredenheid en meer omzet. Toch neemt bijna de helft van organisaties nog steeds besluiten op basis van onderbuikgevoel (46%) en niet op grond van feiten (46%). Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA, dat dit jaar voor de tweede keer is gehouden.
Organisaties gebruiken data in marketing vooral voor conversie-optimalisatie, gevolgd door doelgroepsegmentatie en het vergroten van klantkennis. De ondervraagde marketeers zien, net als in 2016, dat hun investeringen vooral leiden tot hogere klanttevredenheid (82%) en meer omzet (72%). Een kleine driekwart noemt het verbeteren van de klantervaring als belangrijkste reden om klantdata in te zetten.
Machine learning
Het verkrijgen van kwalitatieve (bruikbare) data springt er weer uit als de belangrijkste uitdaging in data driven marketing. Daarnaast leggen de organisaties dit jaar meer focus op privacy en ethiek. De nieuwe Europese privacywetgeving, de AVG, is voor veel organisaties reden om meer met privacy bezig te zijn.
Ondanks dat bijna de helft van de organisaties nu nog beslissingen neemt zonder analytische onderbouwing, verwacht 78% van de ondervraagde marketeers dat nieuwe businessmodellen binnen drie jaar voornamelijk ontwikkeld worden op basis van data.
23% van de marketeers zegt nu al klantgedrag te kunnen voorspellen op basis van data. Deze respondenten zien Artificial Intelligence, machine learning en predictive analysis als belangrijkste ontwikkelingen van de komende jaren. Ruim een vijfde van de marketeers verwacht zelfs dat machine learning binnen 3 jaar alle vormen van analytics zal vervangen.
Het onderzoek
Het DDMA Data Driven Marketing Onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de commissie Klantdata & Dialoog. Het volledige onderzoeksrapport is
hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!