Nog niet klaar voor het WK? Leer van vorige edities

Nee, het is nog niet te laat om in te haken op het naderende WK Voetbal, maar je moet nu wel opschieten en vandaag nog beginnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als marketeer heb je alweer bijna twee jaar kunnen nadenken wat je met jouw merk in Brazilië gaat doen. Ben je nog niet begonnen dan is dit artikel zeker iets voor jou.

Leer van de vorige editie
Even je geheugen opfrissen: twee jaar geleden op het EK hadden we de , het en de . Deze campagnes deden het -naast de en Jupiler-  erg goed.

Albert Heijn koos voor een andere weg; een facebookcampagne ;Mannen tegen de Vrouwen&;, of iets in die richting. De meeste marketeers onder ons kunnen het zich hoogstwaarschijnlijk al niet meer herinneren en dat zegt al genoeg. Het was te moeilijk voor de consument, AH moest te veel uitleggen en daarom liep het op een mislukking uit.

Het EK2012 in Oekraïne en Polen ben je natuurlijk allang vergeten. Echter, de finale tegen Spanje op het WK in Afrika staat zeker nog op het netvlies. Kies dus voor een activatiecampagne waarbij je de fan van ons oranje gekleurde land alles nog beter laat beleven. Een paar tips:

- Kies voor oranje: Er zijn nog steeds merken en bedrijven die tijdens dit oranje &;feestje&; eigen huisstijlkleuren boven de kleur oranje verkiezen. Sorry, maar Nederland kleurt 4 weken oranje, dus jouw merk ook. Gamma gaf tijdens het WK haar klanten een blauwe voetbal. Fout.

- Bekijk de trends: Het marketinglandschap verandert dagelijks. Social media is volwassen geworden. De jeugd gaat weg bij Facebook en 55+ begint social media juist te begrijpen. Instagram is populairder dan ooit en andere kleine niches worden aangeboren, zoals Snapchat.

&;Selfie&; was het woord van 2013 en blijft absoluut nog houdbaar tot aan het WK in Brazilië. Turkish Airlines had vorig jaar een kijkcijferhit met Messi en Kobe Bryant die het tegen elkaar opnamen in een ‘selfie shootout’. De sterren stuurden elkaar zelfportretten vanuit de meest exclusieve locaties in de wereld. Meer dan 130 miljoen views op YouTube. Of we de selfies terug gaan zien op het WK, ik denk van wel.

- Ontwikkel een premium: Uit de vorige EK&;s en WK&;s blijkt dat een gimmick/gadget nog steeds de &;Key&; tot succes is. Dat is ook niet zo gek: Nederlanders zijn nog steeds dol op oranje items. Eerder schreef ik al eens over de 5 basisvoorwaarden om een inhaker te bedenken met een gadget. Ook nog goed toepasbaar voor aankomend WK:

1. Begin op tijd - Ja, je bent misschien al te laat maar er zijn absoluut nog mogelijkheden.
2. Denk aan een Brand Utility - zoek de massa, maak er een feestje van, geef je klant handvatten om het cooler, mooier of gaver te maken.
3. Zorg voor relevantie 
4. Bruikbaar - Sambatrommelpetten zijn voorbij, stel jezelf altijd de vraag &;maar, hebben we er ook iets aan?&;
5. Aantrekkelijkheid - Uit divers onderzoek blijkt dat klanten na relevantie en bruikbaarheid de aantrekkelijkheid van een artikel op plaats 3 zetten. Dus maak het aantrekkelijk: in design, functionaliteit of innovativiteit.

Komende periode zullen alle merken losbarsten met alle WK-campagnes. Er zijn al veel merken gestart, en aanstaande maandag 5 mei gaat ook Heineken &;live&; met het , verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkten bij aanschaf van een krat Heinekenbier.

Op Adformatie.nl is een beschikbaar dat over de diverse campagnes schrijft.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie