Merken die uit zijn op succes op internet, moeten trouw blijven aan de principes die in de echte wereld gelden. Want de verschillen tussen on- en offline branding zijn niet bijster groot. Ook op internet moet een merk zijn kracht bewijzen door het tonen van persoonlijkheid, door een stevig emotioneel appeal en door een heldere visie op heden en toekomst.
Toch zijn er wel een paar zaken die bij de uitvoering van een digitale merkenstrategie bijzondere aandacht verdienen. Om te beginnen moet het merk op internet zeker zo makkelijk te vinden zijn als in de schappen van de supermarkt. Liefst zonder teveel technische poespas, want de consument wil niet blijven wachten bij het downloaden van prachtige plaatjes. En om te zorgen dat de klant terugkomt, is boeiende en actuele content vereist. Maar dan wel gerelateerd aan de waarden van het merk en aan dat laatste schort het vaak. Op de site van Carlsberg is van alles over voetbal te vinden en staat de complete top-40 afgebeeld, maar de vraag is wat het met het merk Carlsberg van doen heeft.
Meer nog dan in de echte wereld is in internetland coöperatie nodig via portals en andere samenwerkingsverbanden. Merken zijn gewend te concurreren, maar met het creëren van een eiland in cyberspace trek je geen bezoekers. Ook hier geldt: de principes zijn bekend, maar het verschil zit in de weg die bewandeld moet worden.
<#FONT SIZE=1>admap, juni 2000<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!