Rabo’s bestuursvoorzitter Rinus Minderhoud geeft aan dat het belang van reputatiemanagement sterk is toegenomen, mede door "de zeer kritische houding van de samenleving naar de financiële sector". Het is dus eigenlijk toch allemaal de schuld van jou en mij. Fout! Reputatie is het gevolg van gedrag. Het gedrag van een organisatie vindt z’n oorsprong aan de top. Rinus moet dus voor de volle 180 graden z’n beeld bijstellen en z’n gedrag veranderen. Kortom, Pim moet Rinus gaan souffleren. Goedbeschouwd is Pim dus eigenlijk de nieuwe grote baas van de Rabo. Maar zal dat de reputatie ook herstellen?
Vroeger had je zogenaamde -managers “klantenservice”-. De collega’s konden doen en laten wat ze wilden, de klantenservicemanager was immers de katvanger voor klantengezeur. Na vele jaren is klantenservice uiteindelijk van iedereen geworden, omdat het is verankerd in de top. Zo zal het de komende jaren ook gaan met reputatiemanagement bij banken, verzekeraars, zorginstellingen en andere sectoren waar gegraaid is of mismanagement heeft huisgehouden. Zij zullen naarstig naar reputatiemanagers zoeken om hun geschonden imago te herstellen, en allemaal tevergeefs.
Wil je echt iets veranderen, stel dan een topman van buitenaf aan die door de mores van alledag heen prikt en onbevangen de organisatiesensitiviteit tegemoet treedt. Een ondernemer, die z’n nek durft uit te steken en het voorbeeld geeft. Cosmetische ingrepen veranderen alleen de buitenkant en die is flinterdun. De samenleving prikt er genadeloos doorheen, sociale media doen de rest. Dat is de nieuwe realiteit. Daar gaat geen communicatiecampagne iets aan veranderen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!