Netto resultaat TMG eerste halfjaar -2 miljoen

De oplage-inkomsten daalden met 3,8 miljoen naar 129,8 miljoen euro

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte TMG zojuist bekend. Het netto resultaat was negatief, mede als gevolg van de € 6,9 miljoen afwaardering op de drukpersen. Het mediaconcern heeft in de eerste zes maanden een EBITDA-resultaat gerealiseerd van 19,0 miljoen, een daling met 3,2 miljoen euro.

Zowel bij de landelijke als regionale media was, in lijn met de gehele markt, sprake van minder printabonnementen. De conversie naar combi-abonnementen (print en digitaal) zet door. Sky Radio Group had last van de krimpende advertentiebestedingen in de radiomarkt. De oplage-inkomsten bij Keesing Media Group stegen.

De advertentie-inkomsten bij TMG daalden in het eerste halfjaar van 2015 met € 13,4 miljoen naar € 74,0 miljoen (-15,3%). De daling is bij alle producten zichtbaar. De dagbladen van landelijke en regionale media hebben al een aantal jaren te maken met druk op de advertentie-inkomsten.

De digitale inkomsten van TMG Landelijke Media lieten een stijging zien. Hoewel het digitale bereik van TMG over de gehele linie toenam, daalden de totale digitale advertentie-inkomsten. Dit is vooral het gevolg van een aanzienlijke daling bij Dichtbij.nl. Voor Dichtbij.nl wordt gewerkt aan verschillende ontwikkel-scenario’s.

TMG Digital B.V.
Voor de niet-titelgebonden online-activiteiten van TMG zijn de scenario’s ontwikkeld. Er is  gekozen om deze activiteiten samen te voegen in een nieuwe businessunit: TMG Digital B.V. Door investering in deze nieuwe businessunit en door samenwerking rondom klanten en thema&;s kunnen voordelen worden behaald die de gezamenlijke resultaten van die activiteiten sterk zullen verbeteren. De onderneming wil de kennis en het talent in dit domein behouden en duurzaam aan zich verbinden om de digitale positie van TMG verder uit te bouwen. Als gevolg van dit voornemen zal ook Relatieplanet.nl niet langer voor verkoop worden aangehouden, maar worden geïntegreerd in TMG Digital. Bij de betrokken activiteiten en bedrijfsonderdelen, die momenteel onderdeel zijn van TMG Landelijke Media, werken circa 115 fte. Het streven is om TMG Digital per 1 januari 2016 operationeel te hebben.

Organisatie
Bij TMG Landelijke Media wordt de organisatie gefaseerd ingericht op het versterken van de merken en op de wendbaarheid van de organisatie. Bij Holland Media Combinatie is de reorganisatie in uitvoering die eerder werd aangekondigd. Speerpunt is het versterken van de uitgaven in de vijf kernregio’s. De tweede fase van de reorganisatie bevindt zich al voor een groot deel in de uitvoeringsfase.

In juni werd het voornemen tot een reorganisatie van alle drukactiviteiten van TMG aangekondigd. Het plan is de drukcapaciteit samen te voegen in Amsterdam en de drukkerij in Alkmaar te sluiten. Een deel van het drukwerkvolume - onder meer van De Telegraaf en Metro - zal worden uitbesteed aan nader te bepalen externe partijen. De ingreep is noodzakelijk vanwege het snel veranderende mediagebruik. Er is al lange tijd een grote overcapaciteit in de markt en die neemt nog steeds fors toe.

Voor de medewerkers van TMG is 2015 &;opnieuw een uitdagend jaar&;. Er zijn meerdere programma’s om talent te begeleiden in de veranderingsprocessen en hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun competenties en te helpen bij het benutten van nieuwe kansen.

Het totale aantal personeelsleden daalde in de eerste helft van het jaar naar 2.122 fte. De daling is het gevolg van fte-reducties in verband met reorganisaties en het later invullen van vacatures. De verwachting is dat het totale aantal personeelsleden verder zal dalen in de tweede helft van 2015.

&;Hoog tempo&;
Geert-Jan van der Snoek, ceo van Telegraaf Media Groep: &;De onderneming is volop in verbouwing. We hebben in het eerste halfjaar flink tempo gemaakt, waarbij geen heilige huisjes zijn gespaard. Dat trekt een stevige wissel op onze mensen, maar tegelijkertijd constateren we dat zij het perspectief beginnen te zien en hun kansen pakken. We investeren flink in onze medewerkers en hun competenties, in cultuur- en veranderprogramma’s. We investeren ook in IT en duurzaamheidsprogramma’s. Dat is noodzakelijk om de bedrijfsvoering te verbeteren, om innovatief en digitaal te kunnen werken en strategisch en operationeel te versnellen.

We zetten in op verdergaande digitalisering in al onze distributiekanalen. Daarom zijn we van plan alle niet-titelgebonden online activiteiten samen te voegen in TMG Digital B.V. Dit doen we omdat we geloven in de kracht van deze online activiteiten en het daar aanwezige talent. Door een gezamenlijke stimulerende, innovatieve omgeving te creëren voor deze activiteiten kan het rendement verbeteren.

En na een zorgvuldige sollicitatie procedure zijn we, gezamenlijk met de hoofdredactie, tot een unanieme keuze gekomen voor Paul Jansen als nieuwe van dagblad De Telegraaf. Hiermee heeft De Telegraaf een krachtige, gedragen hoofdredacteur uit de eigen gelederen.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie