De netto bestedingen uit online display advertenties over dit derde kwartaal kwamen uit op 21,9 miljoen euro.
Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.
De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener mul-timedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.
IAB Nederland directeur Igor Beuker zegt: 'In het derde kwartaal van 2004 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertising nog ? 14,7 miljoen. Het derde kwartaal van 2005 laat met ? 7,2 miljoen meer, een stijging zien van 49,2 procent. De verwachting dat 2005 een mooi jaar zou worden komt dus uit'.
Over het jaar 2005 zegt Beuker: 'met het vierde en beste kwartaal nog op komst, verwacht ik dat de netto online bestedingen uit display advertenties in 2005 zullen uitkomen op circa ? 100 miljoen. Ook de kans dat de netto search engine bestedingen van ? 34 miljoen in 2004 doorgroeien naar ruim ? 60 miljoen in 2005 is reëel.
'IAB Nederland verwacht dat de totale online bestedingen in 2005 zullen uitkomen op minimaal ? 160 mil-joen. En met de nieuwe basisverzekering op komst, zou het mij niet verbazen als dit bedrag straks nog circa 10 procent hoger blijkt uit te vallen. In ieder geval zal 2005 in de boeken belanden als een jaar met een uit-stekende oogst'.
Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het derde kwartaal van 2005 waren Media met 24,5 procent, Telecom/ICT met 20,7 procent, Financiële Dienstverlening met 13,7 procent, Retail met 7,7 procent en Horeca-Tourisme-Recreatie met 7,5 procent.
De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 46 procent kwam tot stand door banners & skyscrapers.
Contentintegratie stijgt opvallend naar 39 procent. Pop-ups, interstititals en full screen ads daalde naar 6 procent. E-mail stijgt naar 5 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!